Elinkeinoelämän luottamus ennallaan marraskuussa

27.11.2023

Palveluiden luottamuksessa pientä nousua, vähittäiskaupassa nähtiin nyt suurin notkahdus.

”Marraskuun luottamuslukemien perusteella yritysten arviot ovat ottamassa pohjakosketusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että talouskasvu lähtisi jo käyntiin. Päinvastoin, luottamuslukujen perusteella talousennusteissa tullaan näkemään korjauksia alaspäin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa,” EK:n johtaja Sami Pakarinen sanoo.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit marraskuussa 2023

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

Erityisesti kuluttajia lähellä olevien vähittäiskaupan sekä rakentamisen luottamus notkahtivat alaspäin. Talvikuukausista tulee vaikeat, mutta korkotaso näyttää rauhoittuvan ja kääntyvän hiljalleen laskuun. Tällä olisi merkittävä positiivinen vaikutus luottamukseenkin.

Etenkin investointeihin kohdistuu nyt suuria alasuuntaisia paineita. Rakentamisen puolella tilannekuva tulee synkentymään entisestään, kun rakennushankkeiden aloitustiedot tilastoissa vastaavat paremmin todellisuutta. Teollisuuden laskevat tilauskannat hiljentävät tahtia ja tämä heijastuu myös vihreän siirtymän investointeihin. Investointihankkeita arvioidaan aiempaa tarkemmin. Harkinta johtaa väistämättä aiempaa vaimeampaan kehitykseen lähikuukausina, mutta pitkässä juoksussa kuva ei muutu. Hankkeita on paljon suunnitteluputkessa.

”Suomen talouden kannalta investointivetoinen taantuma tarkoittaa pidempiaikaisia ongelmia ja hitaampaa kasvun käynnistymistä. EK:n luottamusindikaattori on lasketellut jo kahden vuoden ajan, joten nopeaa hyppyä ylöspäin on hyvin vaikea nähdä. Vaikeudet heijastuvat myös työllisyyteen, etenkin rakennusalalla. Palvelualoilla työllisyys on yhä sinnitellyt. Ankeasta suhdannetilanteesta huolimatta on tärkeää nähdä mahdollisuudet, koska niitäkin on”, Pakarinen kiteyttää.