Jo 400 työyhteisöä mukana EK:n Työ ei syrji -kampanjassa

Elinkeinoelämän keskusliiton Työ ei syrji -kampanjaan on kahden ensimmäisen kuukauden aikana ilmoittautunut mukaan jo 400 yritystä ja yhteisöä. Yritysten lisäksi mukana on muun muassa kaupunkeja, ministeriöitä, yliopistoja ja järjestöjä. Mukana olevat työllistävät yhteensä yli 400 000 henkilöä.

Eri toimialat ovat lähteneet kattavasti mukaan, samoin julkiset toimijat, Katja Leppänen iloitsee.

Työ ei syrji -kampanjan tavoitteena on tehdä tasa-arvoisesta työelämästä itsestäänselvyys Suomessa. EK:n selvitysten mukaan syrjintää koetaan niin asiakkaiden, työnantajien kuin työntekijöiden taholta. Yleensä syrjinnän taustalla on vääriä asenteita. Joskus syrjintään syyllistyvä ei itsekään tajua tekevänsä väärin.

– Olemme halunneet herätellä ihmisiä miettimään, millä asioilla oikeastaan on merkitystä sen kannalta, että työ tulee tehdyksi. Osaamisella on väliä, mutta ei ihonvärillä, uskonnolla, sukupuolella, seksuaalisella suuntautumisella tai vaikkapa iällä, EK:n tasa-arvoasiantuntija Katja Leppänen kertoo.

Kampanja onkin herättänyt runsaasti keskustelua niin työpaikoilla kuin mediassa. Yritysten ja yhteisöjen into ja kiinnostus liittyä kampanjaan on yllättänyt myönteisesti.

– Jos olemme pystyneet muuttamaan asenteita edes vähän, olemme onnistuneet, Leppänen arvioi.

Työ ei syrji -kampanja jatkuu ja mukaan voi ilmoittautua osoitteessa www.eisyrji.fi. Myös EK jatkaa työtä tasa-arvoisemman työelämän puolesta.

– Haluamme uudistaa perhevapaamallia siten, että perhevapaat jakautuvat perheessä tasaisemmin. Olemme myös ehdottaneet seuraavaan hallitusohjelmaan toimenpiteitä, joilla nuorten syrjäytymistä voitaisiin ehkäistä, EK:n johtaja Ilkka Oksala kertoo.