Hyppää sisältöön
Etusivu / Uutiset / Case Transval Akatemia: Yrityskohtaisesti räätälöityä ammatillista koulutusta

Case Transval Akatemia: Yrityskohtaisesti räätälöityä ammatillista koulutusta

Transvalin ja Keudan pitkäjänteinen yhteistyö auttaa suuntaamaan henkilöstön koulutuksen yrityksen tarpeiden mukaan. Se vaatii oppilaitokselta liiketoiminnan tarkkaa tuntemista.

Sisälogistiikkapalveluja tarjoava Transval Group ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda solmivat vuonna 2015 kumppanuussopimuksen, jossa sovittiin pitkäjänteisestä yhteistyöstä yrityksen henkilöstön kouluttamisessa.

”Halusimme sitoutuneen kumppanin juuri perustettuun Transval Akatemiaan. Sen kautta työntekijöillämme on mahdollisuus hakeutua heille suunnattuihin koulutuksiin ja kehitysohjelmiin”, Transvalin henkilöstöjohtaja Jenni Ailio kertoo.

Transvalilla on noin 3000 työntekijää, jotka toimivat asiakasyrityksissä varasto-, terminaali- ja teollisuuspalvelujen erilaisissa tehtävissä. Transval Akatemiassa he voivat suorittaa ammatillisia perustutkintoja ja erilaisia ammattiosaamista edistäviä täsmäkoulutuksia.

”Olemme työvoimavaltainen yritys, joten työnsä hyvin osaava henkilöstö on meille kaikki kaikessa. Koulutus on myös keino sitouttaa, sillä uuden oppiminen tarjoaa mahdollisuuden edetä työuralla”, Ailio toteaa.

Yhteistyö alkoi esimieskoulutuksesta

Transvalin ja Keudan yhteistyössä lähdettiin ensimmäisenä liikkeelle esimieskoulutuksesta, sillä nopeasti kasvava yritys tarvitsi työnjohtoon lisää osaajia. Tähän tarpeeseen vastaavat lähiesimiestyön ammattitutkinto ja tekniikan erikoisammattitutkinto.

Esimieskoulutuksen ohella Transval Akatemiassa on ollut tarjolla varastonhoitajan perustutkinto. Tutkintoon johtavissa koulutuksissa on käytetty oppisopimusmallia, jossa pääosa opinnoista suoritetaan käytännön työtehtävissä työpaikalla. Niitä täydentää tietopainotteinen lähiopetus Keudassa.

”Teorian ja käytännön yhdistävään koulutukseen saadaan hyvin mukaan yrityksen tarpeet”, Ailio sanoo.

Transvalin ja Keudan yhteistyö on laajentunut sittemmin myös hallinnollisessa työssä tarvittavan osaamisen kehittämiseen. Esimerkiksi Microsoft Office -paketin käytöstä on järjestetty kursseja toimihenkilöille.

Seuraavaksi Transval Akatemian koulutustarjonta täydentyy palvelulogistiikan perustutkinnolla. Siihen kukin opiskelija voi poimia eri tutkinnoista sopivia osia, joista saatavia tietoja ja taitoja tarvitaan varasto- ja teollisuuspalveluissa.

”Uusi tutkinto sopii aiempaa huomattavasti paremmin liiketoimintaamme. Nyt paketti on räätälöitävissä yrityksen ja yksittäisen oppijan tarpeisiin”, Ailio sanoo.

Asiointia yhden luukun periaatteella

Keudan asiakkuuspäällikkö Tapio Karvonen sanoo, että Keuda lähti kehittämään toimintaansa työelämä- ja asiakaslähtöiseksi jo ennen ammatillisen koulutuksen uudistusta. Keskeistä on yhden luukun periaate, jossa yritykset ja opiskelijat voivat asioida yhden vastuuhenkilön kautta.

”Jos vaikkapa Transvalilla on jokin koulutukseen liittyvä tarve, sieltä ollaan ensin yhteydessä minuun. Selvitän sitten koulun sisällä, miten voimme tarpeeseen vastata. Näin yrityksen kysymyksiin saadaan nopeasti vastaukset”, Karvonen kertoo.

Hänen mielestään asiakaslähtöinen lähestymistapa edellyttää, että oppilaitos tuntee tarkasti yrityksen ja sen liiketoiminnan.

”Ammatillisessa koulutuksessa ei mennä enää tutkinto edellä, vaan liikkeelle lähdetään osaamistarpeista ja toimenkuvista. Sen jälkeen katsotaan, millaisella koulutuskuviolla niihin voidaan vastata”, Karvonen sanoo.

Pitkäjänteiseen yhteistyöhön liittyvät oleellisesti suunnitelmallisuus ja säännölliset keskustelut toiminnan kehittämisestä. Tätä varten Keuda ja Transval ovat perustaneet yhteisen ohjausryhmän.

”Suora ja avoin keskusteluyhteys on aivan olennaista yhteistyön onnistumiselle”, Jenni Ailio sanoo.

Uudistus vie oikeaan suuntaan

Ailion mielestä ammatillisen koulutuksen uudistus on hyvä asia yritysten näkökulmasta. Se pakottaa oppilaitokset ajattelemaan uudella tavalla oppimista ja opettamista.

”Koulutus ei ole enää luokan edessä paasaamista. Oppilaitoksen on oltava myös aikataulullisesti joustava. Yrityksen kannalta opiskelut eivät voi mennä perinteisen kaavan mukaan, jossa lukukausi alkaa syksyllä ja loppuu keväällä.”

Ailio muistuttaa, että koulutuksen painottuminen työssä oppimiseen vaatii paljon myös työnantajalta. Jos yhteistyöstä haluaa oikeasti hedelmällistä, niin molempien osapuolten on panostettava siihen ja oltava aktiivinen.

”Yrityksen pitää osata ostaa palveluja oppilaitoksilta ja miettiä tarkkaan, millaista koulutusta henkilöstö tarvitsee. Oppilaitokselta ei välttämättä kannata odottaa valmista pakettia.”

 

Haku