Digitaalinen tuotepassi tulee – mitä se tarkoittaa yritykselle?
Ensimmäiset digitaaliset tuotepassit tulevat EU-alueella käyttöön aikaisintaan vuonna 2027. Yritysten on hyvä kuitenkin ajoissa varautua digitaalisiin tuotepasseihin ja tutustua millaisia toimenpiteitä ja vaatimuksia se yrityksille asettaa.
Digitaalinen tuotepassi perustuu EU:n ekosuunnitteluasetukseen ja tuotepassien tavoitteena on saada yritykset ja kuluttajat siirtymään kohti kestävämpiä valintoja ja tuotteita. Digitaalinen tuotepassi voisi toteutettuna näyttää esimerkiksi QR-koodilta, jonka takaa kuluttaja saa tietoa tuotteen arvoketjuista: mm. raaka-aineista, materiaaleista, hiilijalanjäljestä, käyttötavoista ja kierrätettävyydestä. Samalla yrityksille mahdollistuu myös vapaaehtoisen datan, esimerkiksi huolto- ja korjausohjeiden sekä takuutietojen lisääminen. Vapaaehtoinen data avaa yrityksille mahdollisuuden parhaimmillaan löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitaalista tuotepassia voisikin kutsua eräänlaiseksi digitaaliseksi versioksi tuotteesta.
Digitaalisen tuotepassin kohdalla on yhä useita avoimia kysymyksiä, kuten esimerkiksi tuotteen elinkaaren ja datan ylläpitoajan määrittely. Tietovaatimukset täydentyvät kuitenkin tuoteryhmäkohtaisissa säädöksissä, jotka määrittävät minimivaatimukset tuoteryhmille. Yrityksillä on kuitenkin mahdollista vaikuttaa tietovaatimuksiin standardointityön kautta. Tämän vuoksi yrityksen kannattaa olla aktiivinen jo nyt, jotta suomalaisten yritysten vaikutus näkyisi lopputuloksessa. Ensimmäiset tuoteryhmäkohtaiset työsuunnitelmat saamme vuoden 2025 loppukeväästä. Keväällä tiedämme myös enemmän tähän kuuluvista tuoteryhmistä.
Suomalaiset yritykset ovat vastuullisia ja siksi digitaaliset tuotepassit tarjoavat myös mahdollisuuden erottua markkinoilla vastuullisuudella ja kestävyydellä.
EK tekee aktiivista vaikuttamista Euroopan komissioon, jotta saisimme EU-alueelle uutta liiketoimintaa luova, kestävyyttä edistävä ja kustannustehokas digitaalinen tuotepassi.
Linkistä löytyy tiivis tietopaketti EK:n ja toimialaliittojen 14.11.2024 järjestämästä webinaarista: Digitaaliset tuotepassit tulevat – onko yrityksenne valmis?
Webinaarin toteuttivat yhteistyössä EK:n kanssa Akkuteollisuus ry, Elintarviketeollisuusliitto, Graafinen teollisuus, Kaivosteollisuus ry, Kaupan liitto, Kosmetiikka ja hygieniateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta, Rakennusteollisuus, Suomen tekstiili ja muoti, Talonrakennusteollisuus ry, Talotekninen teollisuus ja kauppa, Teknologiateollisuus sekä Väriteollisuusyhdistys.