Elonen Oy haluaa olla koko leipomoalan muutosagentti
Keskisuomalaisen Elosen leipomo- ja konditoriakonsernin menestyksekäs kasvuresepti pitää sisällään yrittämisen paloa, kykyä innovoida kuluttajille mieluisia tuotteita sekä takaiskuista sisuuntuvaa mielenlaatua. ”Rohkea investointiohjelma ja jatkuva uudistuminen ovat mahdollistaneet yrityksemme kasvun”, sanoo toisen polven yrittäjä Jari Elonen Kasvun tekijät -sarjan haastattelussa.
Mahtoiko toimelias nuoripari Marja-Liisa ja Raimo Elonen, joka vuonna 1966 vastasi sanomalehdessä olleeseen Vuokrataan leipomo Mäntässä -ilmoitukseen, aavistaa, että kuudenkymmenen vuoden kuluttua Elonen Oy:stä on kasvanut huomattava leipomo- ja konditoriakonserni, jolla on kymmeniä toimipaikkoja, jonka tuotteita on ostettavissa mistä päin Suomea tahansa ja joka tarjoaa työpaikan 250 hengelle.
Mahdollisesti, sillä Raimo Elosessa paloi kova halu päästä eteenpäin yrittäjänä. Asiakkaat ottivat Mäntässä hänen ”Pikku-kondiksensa” laadukkaat tuotteet hyvin vastaan, kysyntä kasvoi ja siinä samalla liiketoimintakin melkein puoliväkisin.
Jo parin vuoden päästä Eloset hakivat yrittäjinä uutta, panttasivat omaisuutensa muuttaakseen Jämsään ja ryhtyäkseen Kesoil-huoltoaseman hoitajiksi. Raimo Elonen, leipomoalan kädentaitaja, halusi hyödyntää bisneksessään autourheilun vetovoiman Keski-Suomessa ja varmistaa, että rallikansalle oli tarjolla evästä huoltamon baarista vuorokauden ympäri.
Jämsään Eloset myös ovat kotiutuneet, kasvattaneet leipomotoimintaansa ja laajentaneet toimitilojaan vuosikymmen toisensa perään – tänään Jämsässä sijaitsee konsernin pääpaikka ja kahden jalkapallokentän kokoinen leipomo sekä Keski-Suomen suurin aurinkovoimala, joka tuottaa yli viidenneksen leipomon sähköntarpeesta.
Kohti suurempia volyymeja ja valtakunnallista jakelua
Elosen toimitusjohtajana vuodesta 2005 työskennellyt toisen polven yrittäjä Jari Elonen kertoo, että kun hän aikoinaan tuli vahvemmin mukaan vanhempien leipomobisnekseen, mielessä olivat heti suunnitelmat laajentamisesta, suuremmista volyymeista, valtakunnallisuudesta ja uuden kehittämisestä. Yrityksen elinvoima ja kilpailukyky haluttiin varmistaa tulevaisuudessakin.
Kasvun ja kehittämisen ideoita Elosella on totisesti riittänyt, samoin intoa ja sinnikkyyttä viedä niitä investointeina ja tuotevalikoiman laajennuksina käytäntöön. Milloin kasvuaskeliin ovat kannustaneet halu vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin, milloin ajan trendit tai vaikkapa pakkausinnovaatiot.
Alun perin Elonen tunnettiin makeista leivonnaisistaan. Ruokaleivän valmistus alkoi jo 1970-luvun lopulla, kun huomattiin, että jämsäläiset kuluttivat suuren määrän ulkomaista leipää. Syyksi paljastui tuoreen kotimaisen lähileivän puute, ja sehän piti korjata.
Kun ystävänpäivän vietto Suomessa vakiintui, Elonen kehitti hitiksi nousseen ystävänpäiväleivoksen. Kun markkinoille alkoi ilmestyä paistovalmiita pakasteleivonnaisia, Elonen oli tarjoamassa niitä ensimmäisten joukossa.
Ihka ensimmäisenä Elonen otti käyttöön ikkunallisen, kahvalla varustetun konepakattavan kartonkikotelon, joka helpotti huomattavasti kakkujen valtakunnallista jakelua. Innovaatiosta pokatiin pakkausalan Scanstar-palkinto.
”Olemme investoineet 2000-luvulla sekä lainarahalla että vuosittain tuloksemme yli 20 miljoonan euron arvosta. Rohkealla investointiohjelmalla ja maltillisen määrätietoisella kasvulla yrityksen liikevaihto on tänä aikana seitsemän-kahdeksankertaistunut”, Jari Elonen laskee.
”Tuotekehitystä tehdään elintarviketeollisuudessa tunnetusti erittäin aktiivisesti ja uutuuksia tarjotaan kuluttajille useita kertoja vuodessa. Tavoitteeni on, että myynnistämme noin viidennes koostuisi aina uutuustuotteista”, Elonen jatkaa.
Tutka päällä investointikohteisiin
Lanseerauksillaan ja innovaatioillaan Elonen on ollut muuttamassa koko leipomoalaa Suomessa. Perheyrityksessä edetään harkiten, mutta katse ehdottomasti tulevaisuuteen suunnaten. Kolmas yrittäjäpolvi Elosia on tänään jo mukana toiminnassa.
”Haluamme kasvaa edelleen kannattavasti, nöyrästi ja maltillisesti. Etsimme jatkuvasti uusia kehitys- ja investointikohteita, ja resurssien mahdollistaessa teemme uusia avauksia. Pyrimme löytämään kasvulle eri tukijalkoja, ettemme jää kehittämisessä yhden kortin varaan. Tavoittelemme merkittävän toimijan roolia elintarviketeollisuuden kotimaisessa markkinassa”, Jari Elonen kuvaa.
Takaiskusta sisuuntumalla muhkeisiin diileihin
Elosen liiketoiminnan keskiössä ovat aina asiakas ja tuote. Aktiivisuus myynnin saralla ratkaisee paljon ja esimerkiksi hyvä yhteistyö kauppaketjujen kanssa on erittäin tärkeää. Myyntitaito on osoittautunut yhdeksi Elosen kasvun avaintekijäksi. Taito on karttunut oppien kautta, Elonen kertoo.
”Sain ensimmäisellä myyntireissullani eräältä ryhmältä pataan oikein kunnolla ja koko myynti oli hävitä siihen paikkaan. Nuorta miestä koulutettiin olan takaa. En meinannut uskaltaa kertoa asiasta isällenikään.”
”Takaiskusta sisuuntuneena solmin kuitenkin jo samalla viikolla uudet merkittävät diilit. Leipomon vuodesta tuli sitten lopulta paras siihen mennessä. Menetetyt asiakkaatkin palasivat takaisin”, Jari Elonen hymähtää.
Kolme merkittävää kasvuloikkaa
Eloselle uusi liiketoimintaympäristö ja huomattava laajennus tuotevalikoimaan syntyi, kun vuonna 2021 omistukseen hankittiin Malviala Oy, joka tunnetaan muun muassa korpuista, pikkuleivistä ja pipareista. Tällaiset pitkään säilyvät leipomotuotteet vaativat sekä tuotannollisesti että myynnillisesti erilaista osaamista kuin tuoretuotteet.
Toinen merkittävä kasvuaskel otettiin, kun Elonen solmi alihankintasopimuksen Atrian kanssa ja aloitti pizzojen sopimusvalmistuksen vuonna 2003. Isä-Elonen epäröi, kannattaako moiseen lähteä, mutta Jari teki laskelmia laskemasta päästyään ja sai vakuutettua isänsä uudesta aluevaltauksesta.
Kolmas strategisesti tärkeä loikka kasvun tiellä oli puhdastilan rakentaminen Jämsään konditoriaosastolle ja sen myötä valtakunnallisen jakelun ulottaminen Hangosta Utsjoelle.
”Vuonna 2006 valmistunut puhdastila mahdollisti ensimmäisenä Suomessa tuorekakkujen myynnin ja jakelun läpi koko maan. Investoinnin ansiosta pystyimme antamaan tuoretuotteillemme pidemmät myyntiajat ja sitä kautta laajemman jakelun. Kauppaketjujen logistiikkaosaaminen auttoi tässä hankkeessa merkittävästi”, Jari Elonen sanoo.
Neuvoksi kasvun tavoitteluun muille pk-yrityksille Jari Elonen tarjoaa kaksi sanaa: nöyryys ja rohkeus.
”Välillä on hyvä ottaa aikaa ja katsoa kokonaiskuvaa, missä yrityksen kanssa mennään. Se unohtuu usein, kun yrittäjä ponnistelee työssään aamusta iltaan. Pitää luottaa näkemykseensä, ottaa laskin käteen, kirkastaa tavoite ja sitten hyvällä tiimillä edetä yhdessä kohti päämäärää. Ole nöyrä, mutta rohkea!”
Feeniks-projekti eli uskomaton nousu takaisin tuhkasta
Verkostoilla on ollut suurtakin suurempi merkitys Elosen kasvutaipaleella. Etenkin vaikeina aikoina ne ovat näyttäneet supervoimansa.
Loppiaisena 2024 tapahtui pahin mahdollinen. Jari Elonen sai yöllä puhelinsoiton, että tulipalo on Töysässä Alavudella tuhonnut korjauskelvottomaksi Elosen juuri vauhtiin päässeen keksi- ja korpputehtaan. Suuret määrät paistorasvaa ja muuta herkästi palavaa materiaalia roihusivat rajusti. Mitään ei voitu pelastaa. Henkilövahingoilta vältyttiin, mutta tehdashalli menetettiin kivijalkaa myöten.
”Näky hiiltyneillä raunioilla -32 asteen pakkasyössä oli musertava. Tippa linssissä murehdin, ettei tämä näin voi päättyä. Suruni oli pohjatonta, mutta jo kotiinpäin autolla ajaessani tein loppumatkasta päätöksen, että kyllä me tästä nousemme! Taistelumieli päälle eikä periksi anneta! Vaikka vastamäki on jyrkkä, eteenpäin mennään.”
”Halusin laittaa pyörät pyörimään nopeasti. Keräsin joukot kasaan ja lähdimme yhdessä määrätietoisesti kohti tulevaisuutta: On etsittävä uusi toimitila, huolehdittava henkilöstöstä, pidettävä mielessä asiakkaat, kauppa ja jakelu. Tuotanto ylös heti, kun mahdollista. Korvausneuvottelut vakuutusyhtiön kanssa työn alle viipymättä”, Jari Elonen kertaa.
Käynnistyi paljon huomiota kerännyt Feeniks-projekti, joka sai nimen ”Takaisin tuhkasta”. Päämäärä oli kirkas: takaisin markkinaan vuoden kuluttua.
”Oma väki sitoutui erittäin kunnianhimoiseen aikatauluun, ja sain muutaman hyvän ammattilaisen avukseni laitehankintoihin ja projektin läpivientiin. Asiat etenivät sutjakasti, ja lokakuun puolivälissä uusi piparkakkulinja oli jo tuotannossa uudessa tuotantohallissa. Joulun piparimarkkinat pelastettiin!”
Loput tuotantolinjat uuteen tehtaaseen valmistuvat vuoden 2024 loppuun mennessä. Yhdessä koko tiimin loistavalla työllä, nöyrällä tekemisellä ja periksiantamattomuudella suunniteltu aikataulu on pitänyt.
”Suuri kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille kumppaneillemme ja uskollisille asiakkaillemme, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Kumppanuus ei jäänyt yksisuuntaiseksi, vaan kiinnostus liiketoiminnan kehittämiseen verkostossa on ollut molemminpuolista”, Jari Elonen kiittelee.
”Sosiaalisessa mediassa Feeniks-projektista kuvattua videosarjaa on katsottu jo yli miljoona kertaa”, hän kehaisee.
Huolenpitoa henkilöstöstä ja ympäristöstä
Jari Elonen puhuu lämpimästi ihmisistä, yrityksensä henkilöstöstä ja sen huippuosaamisesta. Määrätietoinen panostaminen tuotekehitykseen ja ammattitaitoisiin osaajiin on kerryttänyt Eloselle osaamista, jolla voitetaan ammattitaidon Suomen mestaruuksia. Kilpailuvoitot ovat johtaneet myös lukuisiin tuoteavauksiin kaupan valikoimiin.
”Motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö on avainasemassa, kun yritystä johdetaan ja kehitetään. Siitä ei voi tinkiä. Viime kädessä ihmiset ratkaisevat kasvun. Tuotannon kehittäminen vaati jatkuvaa seurantaa, sillä teknologia kehittyy vauhdilla ja siellä on oltava etulinjassa.”
”Automaation lisääminen sekä hygieenisten ja vastuullisten toimintamallien rakentaminen on meille jokapäiväistä toimintaa. Vastuullisuusohjelmamme myötä investointimme noudattavat aina mahdollisuuksien mukaan niin sanottua vihreää linjaa. Uudessa Alavuden-tuotantoyksikössämme käytetään pelkästään uusiutuvia energialähteitä ja erittäin energiatehokasta lämmön talteenottoteknologiaa. ”
Vastuullisuus onkin yksi Elosen tärkeimmistä arvoista ja se näkyy monella tavoin yrityksen toiminnassa. Toimintamalleissa ja työyhteisön kehittämisessä tärkeän rooliin nousevat henkilöstön hyvinvointi ja monikulttuurinen työympäristö.
”Otamme kaikissa tekemisessämme huomioon ympäristöasiat ja pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeämme. Esimerkiksi uudella tuotantolaitoksellamme Alavudella fossiilisten energialähteiden käyttö on pyöreä nolla ja aurinkopuistosta saamme parhaimmillaan 46 prosenttia Jämsän tuotantolaitoksella tarvittavasta energiasta.”
Jari Elosen vinkkejä kasvuhakuisille yrityksille
- Ota välillä aikaa ja pysähdy arvioimaan yrityksesi kokonaiskuvaa. Missä mennään? Olisiko kasvuaskeleen paikka? Ajattele suuremmin, laajemmin, uudistumista tavoitellen.
- Hae kasvua maltillisesti, mutta määrätietoisesti. Varmista kasvulle laajempi pohja, ettet jää yhden kortin varaan. Investoi rohkeasti, kun on aika!
- Älä lannistu takaiskuista, kovistakaan. Tartu sisuuntuvaan mielenlaatuun, jatka eteenpäin, kerää taistelumieltä ja ole periksiantamaton.
- Tutki ajan virtauksia, trendejä ja kuluttajien tarpeita. Miten yrityksesi voisi vastata niihin? Ideoi ja vie ideat käytäntöön. Muista, että aktiivisuus myynnin saralla ratkaisee paljon.
- Rakenna ympärillesi vahva verkosto, jossa halu kehittää liiketoimintaa on vastavuoroista ja molemminpuolista. Huolehdi henkilöstöstäsi, heidän ammattitaidostaan ja hyvinvoinnistaan.
Elonen-konserni
- Konsernin muodostavat Elosen Konditoria Oy, Elonen Oy Leipomo ja Malviala Oy.
- Neljä tuotantoyksikköä eli leipomoa: alueellinen lähileivonta, koko Suomen kattava konditoria- ja kahvileipätuotanto, myymäläleipomot ja sopimusvalmistus
- Myymäläleipomoita ja kahviloita Jämsässä (3 kpl), Jyväskylässä (5 kpl), Tampereella (2 kpl), Lahdessa (1 kpl) ja Seinäjoella (2 kpl).
- Yhteensä 250 työntekijää: Jämsän leipomolla 120 henkilöä, Malvialan toimipaikoissa Töysässä, Ylistarossa ja Kuopiossa 60 henkilöä sekä kahviloissa ja ravintoiloissa 70 henkilöä.
- Päämarkkinat: Vähittäiskauppa ja food service -tuotteet (suurkeittiötuotteet) sekä sopimusvalmistus
- Päätuotteet: Tuoretuotteissa ruokaleipä, kahvileipä, konditoria ja pizzat. Pitkään säilyvissä tuotteissa piparkakut, keksit, pikkuleivät, korput, marengit, muffinssit, donitsit ja sesonkituotteet, kuten tippaleivät ja joulutortut. Pakasteissa cocktail-piirakat sekä kahvileivät ja konditoriatuotteet suurkeittiöille.
- Korkea kotimaisuusaste: vuosittain hankittavasta 11 miljoonasta raaka-ainekilosta peräti 84 prosenttia tulee Suomesta.
- Konsernin liikevaihto n. 46 miljoonaa euroa (2023)
- Elonen-konserni on EK:n jäsenliitto Elintarviketeollisuusliitto ry:n jäsenyritys.