IRA-sopu yhä hakusessa USA:n ja EU:n välillä
EU ja USA hakevat sinnikkäästi kauppasopua tilanteeseen, jossa USA:n IRA-elvytyksen pelätään vääristävän kilpailua EU:n kanssa auto- ja akkuteollisuudessa. Selvyyttä asiaan ei tuonut edes viime viikolla julkistettu USA:n valtiovarainministeriön soveltamisohje siitä, ketkä voivat hyödyntää IRA-paketin kannusteita.
Presidentti Bidenin hallinnon tavoite on nopeuttaa ilmastotoimia tekemällä amerikkalaisille kuluttajille sähköajoneuvoista edullisempia. Samanaikaisesti varmistetaan, että ajoneuvojen tuotanto ja kriittiset osat eivät liity Kiinan hallitsemiin toimitusketjuihin. Vastaavia kansallisia rajoituksia liittyy akkuteknologiaan.
EU:n haluaa, että myös eurooppalaiset toimijat voisivat hyötyä IRA-tuista USA:n markkinoilla. Tällä hetkellä IRA-verohyvityksen voi saada, jos sähköajoneuvo ja sen akku on valmistettu USA:ssa tai maassa, jonka kanssa USA:lla kauppasopimus. Koska EU:lla ei ole kauppasopimusta USA:n kanssa, se ei toistaiseksi täytä tätä ehtoa.
Nyt kuitenkin venytetään kauppapoliittisen juridiikan rajoja, jotta USA:n ja EU:n sopima tuore aloite yhteistyöstä kriittisisissä raaka-aineissa tulkittaisiin kauppasopimukseksi, jolloin myös EU-toimijat voisivat hyötyä etuuksista.
Jos sopua ei löydy, on vaarana, että kauppajännitteet laajentuvat EU-USA -suhteessa ja transatlanttiset kumppanit alkavat kampittaa toisiaan vihreän siirtymän osalta ja laajemminkin. Ja sehän hyödyttäisi ennen kaikkea Kiinaa, mikä ei palvelisi sen enempää USA:n kuin EU:n etua.