Mikko Hautala: ”Suomen on syytä tarttua Trumpin kauden mahdollisuuksiin”
USA:n vaalishow on ohi ja nyt on aika kohdistaa huomio Donald Trumpin politiikan aitoon toimeenpanoon. Lähivuodet tuovat mukanaan uusia riskejä mutta ehdottomasti myös mahdollisuuksia, arvioi diplomaattikonkari Mikko Hautala. Lopussa myös Hautalan 5 vinkkiä USA:n markkinoille tähtääville.
Jäsenyritysten USA-webinaarissa oli ennätysyleisö kaksi päivää presidentinvaalien jälkeen. Tänä syksynä USA:n suurlähettiläskautensa päättänyt Mikko Hautala kehotti malttiin:
”Sokkireaktioon ei ole syytä. Nyt kannattaa antaa pölyn laskeutua ja tehdä tosiasioiden pohjalta analyysia. Vaalilupausten sijaan on aika kiinnittää huomio Trumpin politiikan sisältöön ja toimeenpanoon. Lähivuosiin sisältyy riskejä mutta myös kasvumahdollisuuksia Suomen taloudelle ja viennille.”
Trumpin ylin prioriteetti on talouskasvu ja tässä häneltä voi Hautalan mukaan odottaa tuloksia. Veroja ajetaan alas ja amerikkalaisten yritysten kritisoimaa sääntelytsunamia aletaan suitsia. Energiahintoja alennetaan ilmastopolitiikkaa purkamalla. Inflaation hillintä on kovana tavoitteena, vaikkakin tullikorotukset tulisivat sitä vaikeuttamaan.
Suomen teknologiselle ja teolliselle osaamiselle on kysyntää
America First -politiikan ytimessä on teollisuuden ja työpaikkojen palauttaminen USA:an:
”Samalla on muistettava, että ei USA:n kansantalouskaan pysty kaikkea teollisuutta itse tuottamaan – kansainvälistä kauppaa tarvitaan Trumpin valtakaudellakin. Tässä korostuvat luotettavina pidetyt kumppanimaat, joihin Suomikin lukeutuu. Suomi on myös vahvoilla, kun Trump haluaa panostaa turvallisuuteen. Puolustusteknologiaan satsataan ja puolustusmenoja todennäköisesti kasvatetaan.”
Jo alkukaudelle odotetaan tullipäätöksiä:
”Tulilinjalla on eritoten Kiina. Tässäkin toteuma voi jäädä vaalilupauksia maltillisemmaksi. Valtaosa Walmartin hyllyn kuluttajatuotteista on peräisin Kiinasta, suoraan tai epäsuorasti. Trumpin hallinto laskee varmasti tarkasti, miten tullit vaikuttaisivat amerikkalaisten elintasoon. Trumpin ensimmäisellä kaudella oli myös sitä piirrettä, että kovia toimia voitiin myös muuttaa tai pehmentää, kun niiden haitat nähtiin.”
Ote Kiinasta tiukkenee entisestään, eritoten kriittisissä teknologioissa. Suoran Kiina-tuonnin ohella Trump haluaa kitkeä kiinalaisen arvonlisän osuutta länsimaisissa tuotteissa.
Huomio osavaltiotasolle – Team Finlandin kontaktit kannattaa hyödyntää
Valkoinen talo laittaa rastit vihreän siirtymän päälle, mutta täyteen pysähdykseen Hautala ei usko. Samaan aikaan osavaltioilla on merkittävä valta jatkaa omia vihreän talouskasvun hankkeitaan:
”Suomalaisyritysten on hyvä muistaa, että Team Finlandilla on erittäin hyvin ovet auki osavaltiotasolla. Esillä ovat olleet eritoten kuusi osavaltiota, joiden kanssa Suomella on yhteistyösopimukset: Maine, Michigan, Minnesota, Teksas, Washington ja Colorado. Pelkästään näihin ei kannata kuitenkaan rajoittua. Suomen edustustoilla ja Team Finlandilla on kontaktit lämpiminä käytännössä moneen muuhunkin osavaltioon.”
USA:n demokratia kantaa ja kestää
Trumpin ote vallankahvasta on vahvempi kuin koskaan. Nyt sekä republikaaninen puolue että kongressi ovat ykköskautta vahvemmin Trumpin taskussa. Republikaanit hallitsevat poliittista aloitevaltaa ja myös esimerkiksi budjettia.
USA:n demokratiasta Hautala ei kuitenkaan ole huolissaan.
”Amerikkalaiset äänestivät maalleen ennen kaikkea uutta talouspäällikköä, oma kukkaro edellä. Eivät he halunneet demokratiaa purkaa. USA:n vaalijärjestelmään on sisäänrakennettu hyvät pidäkkeet: seuraavat vaalit ovat jo kahden vuoden päästä. Jos ylilyöntejä tulee, on edessä korjausliike kuten on tapahtunut aina tähänastisissakin vaaleissa.”
Mikko Hautalan 5 vinkkiä vientiyrityksille
- Vaativalle USA:n markkinalle kannattaa lähteä täysillä tai ei ollenkaan.
- Perustan on oltava kunnossa: tuotteen ja kilpailukyvyn ohella tarvitaan vahvat resurssit. Kustannustaso on korkea ja paikallista läsnäoloa tarvitaan.
- Ota realistinen tähtäin: usein yksittäinen osavaltio tai jopa kaupunki voi olla riittävä kohdemarkkina. Moni ns. kakkosketjun kaupunki voikin olla markkinan koon ja kustannustason kannalta ihanteellinen sijaintipaikka juuri tietyn yrityksen spesifeihin tarpeisiin.
- Markkinoinnissa se kuuluisa first impression ratkaisee. Asiakeskeisyys ei riitä, tarvitaan erottuva ja iskevä esitystapa. Jos viestintä tökkii, ei hyväkään tuote sitä välttämättä pelasta.
- Juridiset vastuut on syytä taklata etukäteen. Juristin ei tarvitse olla se kallein, kunhan yllättäviä juridisia seuraamuksia pystytään ennalta ehkäisemään.