Musti ja Mirri ottaa ammatillisesta koulutuksesta täyden hyödyn irti
Hyvä yhteistyö oppilaitosten kanssa tuo Musti ja Mirrille entistä pätevämpiä ja motivoituneempia työntekijöitä. Heidän roolinsa on keskeinen yrityksen kasvussa.
Musti ja Mirri on noussut muutamassa vuodessa Pohjoismaiden suurimmaksi lemmikkieläintarvikkeiden ketjuksi, jolla on 269 liikettä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Työntekijöitä on noin 1500, joista 800 on Suomessa.
Voimakas kasvu asettaa omat haasteensa osaavan henkilökunnan saamiselle. Tähän on haettu ratkaisua muun muassa tiivistämällä yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa.
”Iso muutos tapahtui vuonna 2012, kun aloitimme ammattitutkintoon johtavat koulutukset henkilöstölle. Tähän mennessä yli 140 työntekijää on opiskellut itselleen tutkinnon”, Musti ja Mirrin maajohtaja Juhana Lamberg sanoo.
”Meille on matkan varrella kirkastunut, että suomalaiset ammattitutkinnot soveltuvat varsin hyvin tarpeisiimme”, hän jatkaa.
Yhteinen koulutus lujittaa yhteishenkeä
Suosituimpia ovat olleet merkonomin tutkinto-ohjelmat, joista on vastannut Markkinointi-instituuutti ja konsulttiyritys Faros & Com.
”Koulutus kestää 1,5–2 vuotta. Siihen sisältyy noin kymmenen lähiopetusjaksoa, jotka kestävät pari päivää. Sen lisäksi opitaan uusia asioita omalla työpaikalla”, Lamberg sanoo.
Hän osallistuu välillä itsekin lähiopetuspäiville ja pitää sitä hyödyllisinä muutenkin kuin oppimisen vuoksi. Tilaisuuksissa työntekijät eri puolilta Suomea tapaavat toisiaan ja vaihtavat ajatuksia hyvistä käytännöistä.
”Koulutukseen kuuluu eri tiimien alustuksia. Jos aiheena on vaikkapa visuaalinen myyntityö, niin myymäläsuunnittelusta vastaava käy kertomassa asiasta. Näin koulutuksessa yhdistyvät tutkinnon yleiset asiat ja yrityksen näkökulma, joka on lähellä päivittäistä työtä.”
Lambergin mukaan yhteiset koulutustilaisuudet lujittavat yhteishenkeä. Ryhmätöissä syntyy usein myös liiketoimintaa kehittäviä ideoita.
”Porukka on ihan liekeissä, kun saa kuulla, että jokin uusi asia on lähtöisin työntekijöiltä itseltään.”
Erityisosaajia yrityksen tarpeisiin
Musti ja Mirri tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia työpaikalla opiskeluun nuorille. Niissä tehdään yhteistyötä oppilaitosten kanssa, ja toisinaan opiskelijat ottavat yritykseen myös suoraan yhteyttä.
”Moni opiskelujen kautta taloon tullut on jäänyt pysyvästi töihin, kun hän on osoittanut olevansa oma-aloitteinen ja kiinnostunut töistä.”
Oppilaitosyhteistyön ansiosta Musti ja Mirri saa riveihinsä myös tekijöitä, joita vapailta työmarkkinoilta on vaikea löytää. Hyvä esimerkki ovat trimmaukseen ja turkinhoitoon erikoistuneet eläintenhoitajat. Heitä tarvitaan myymälöiden yhteyteen perustettuihin lemmikkien hyvinvointipisteisiin.
”Salpaus, Amiedu ja Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto POKE kouluttavat meille uutta väkeä näihin tehtäviin.”
Myös esimiesten koulutus on Lambergin mielestä oleellista. Musti ja Mirrillä on tässä kumppaneina oppilaitoksia, joissa voi suorittaa muun muassa lähiesimiestutkintoja ja kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoja.
”Myymäläpäälliköt ovat yrityksemme avainhenkilöitä. 70 prosenttia heistä on ensimmäisessä esimiestehtävässä, joten he tarvitsevat paljon tukea ja koulutusta.”
Koulukin hyötyy tiiviistä kumppanuudesta
Yksi Musti ja Mirrin kumppaneista on Kauppiaitten kauppaoppilaitos Mercuria, joka kouluttaa yrityksen tarpeisiin lähiesimiehiä ja pieneläinalan asiakaspalvelijoita.
”Oppilaitoksen kannalta on tärkeää, että yhteistyö yrityksen kanssa on pitkäjäisempää ja syvempää kuin erillisten työssäoppimisjaksojen tarjoamista opiskelijoille”, Mercurian rehtori Tiina Immonen sanoo.
Hänen mukaansa entistä tiiviimpi kumppanuus vaatii oppilaitoksilta joustavuutta. Aiemmin opiskelijoiden työssäoppimisjakso saattoi olla vaikkapa loka–joulukuussa, eikä sitä voitu muuttaa yrityksen toiveiden mukaan.
”Nyt kukin opiskelija etenee henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan. Hän voi lähteä työhön milloin tahansa, kun hänellä on siihen valmiudet”, Immonen toteaa.
Hän huomauttaa, että vastuullinen oppilaitos lähettää yrityksiin vain sellaisia opiskelijoita, joilla on valmiudet selviytyä sovituista työtehtävistä ja työelämän pelisäännöt ovat tulleet tutuiksi.
”Vastaavasti yritys sitoutuu siihen, että opiskelija saa työpaikalla tarvitsemansa ohjauksen ja pääsee tekemään sovittuja asioita. Näin voidaan puolin ja toisin voidaan luottaa, että sovitut asiat tehdään ajallaan”, Immonen sanoo.
Opiskelijat arvostavat käytännönläheisyyttä
Juhana Lamberg toivoo, että oppilaitokset ovat entistä aktiivisempia yrityksiin ja kertovat, millaisia osaajia niissä koulutetaan. Hän kaipaa myös lisää tietoa siitä, millaisia valmiuksia eri kouluilla on vastata yritysten erityistarpeisiin.
Lamberg pitää tärkeänä säännöllistä keskusteluyhteyttä oppilaitoksen ja yrityksen välillä.
”Olen ollut itse mukana merkonomikoulutuksen ohjausryhmässä ja tuon esille yrityksen tarpeita. Näin tutkintoon kuuluvat asiat ja yritykselle tärkeät osaamisalueet linkittyvät hedelmällisesti yhteen.”
Tiina Immosen mukaan käytännönläheinen yhteistyö Musti ja Mirrin sekä Mercurian kanssa saa hyvää palautetta myös opiskelijoilta. Esimerkiksi pieneläinten asiakaspalvelijaksi kouluttautuu paljon nuoria, jotka ovat itsekin kiinnostuneita lemmikeistä.
”Koulutus sopii myös introverteille. Asiakaspalvelun taidot kehittyvät kuin huomaamatta, kun kyseessä on oma kiinnostuksen kohde. Ja nuoren itsetuntoa kohottaa valtavasti, kun hän huomaa tietävänsä asiasta enemmän kuin asiakas.”