Slush Dive sukeltaa yhteistyöhön startupien kanssa

24.10.2016

Slush-konferenssin esitapahtuma tuo yhteen erikokoiset ja eri kehitysvaiheessa olevat suomalaisyritykset. EK:n aloitteesta mukana ovat suuryritysten ja startupien ohella myös pitkän linjan pk-yritykset.

Tavoitteena on avata varttuneiden ja käynnistyvien yritysten kumppanuuksia: tunnistaa yhteistyömalleja, avata hyötyjä sekä jakaa kokemuksia, sudenkuoppia ja onnistumisia. Myös eri toimialojen erityispiirteisiin pureudutaan.

Slushin pääyhteistyökumppaneina tapahtumassa ovat EK ja Tekes. Puheenvuoroja käyttävät mm. Teknologiateollisuuden puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja startup-verkottaja Petri Vilén. Osallistujat pääsevät ääneen yli 30:ssä työpajassa, joissa haetaan käytännönläheisiä ratkaisuja yhteistyön lisäämiseen ja syventämiseen.

EK uskoo yrityskumppanuuksien voimaan. Nyt kannattaa yhdistää voimat sellaisen yrityksen kanssa, jonka vahvuudet auttavat täydentämään omaa osaamista, kannustaa EK:n asiantuntija Outi Ervasti.

– Startupit voivat kirittää kumppaninsa tuotekehitystä, digitalisaatiota ja kansainvälistymistä. Vastaavasti pk-yrityksen valttina on vakaan aseman tuoma uskottavuus, valmiit myyntikanavat ja verkostot sekä pitkän linjan yrittäjäosaaminen.

– Startupit ovat tottuneet hakemaan kumppanuuksia suuryritysten joukosta. On kuitenkin monta syytä, miksi niiden kannattaa kääntää katseet myös pk-kenttään. Hyvänä syynä on jo yksistään suuri mahdollisuuksien määrä: Suomessa on alle 600 suuryritystä, mutta pk-työnantajayrityksiä on lähes 90 000 kappaletta.

Myös käytännön eteneminen on pk-yrityksen kanssa usein ketterämpää kuin neuvoteltaessa ison kansainvälisen organisaation kanssa. Yhteistyössä on mahdollista päästä liikkeelle nopeastikin, arvioi Ervasti.

Keskiviikkona julkistetaan myös EK:n ja Tekesin julkaisu ”Uudistajat – polkuja pk-yritysten ja startupien yhteistyöhön”.