Uuden hallituksen tulee tarttua tieverkon uusiin rahoitusmahdollisuuksiin

08.05.2023

Menosopeutusten paineissa tarvitaan uusia keinoja rahoittaa tieverkkoa. Hallituksen tulisi ensi töinään tarttua Nato-jäsenyyden avaamaan lisäperusteeseen hakea EU-rahoitusta. Infran investointirahoitusta on saatavilla myös valtionomistusta keventämällä.

Säätytalolla haetaan yksimielisyyttä tulevan liikennepolitiikan sisällöstä. Neuvottelut konkretisoituvat euroihin – kuinka paljon alkavalla hallituskaudella panostetaan teiden ja ratojen ylläpitoon tai toisaalta niiden parannuksiin ja investointeihin. Eurojen takana on jokaisen kansalaisen ja yrityksen tarvitsema jokapäiväinen elinehto: työmatkojen, asioinnin sekä toimitusketjujen, matkailun ja ulkomaankaupan välttämätön edellytys.

Inflaatio on nostanut rahoitustarpeen uudelle tasolle

Tie- ja rataverkon rahoitustarpeen on aikaisemmin arvioitu olevan alkavalle hallituskaudelle noin 2 miljardia euroa vuodessa. Uusimman tiedon valossa tämä on täysin alakanttiin, arvioi EK:n johtava liikenneasiantuntija Tiina Haapasalo:

”Inflaation myötä rahoitustarve on noussut uudelle tasolle: perusväylänpidon rahoitusta tulisi kustannusnousun johdosta nostaa noin 160 miljoonalla eurolla jo tänä vuonna ja seuraavina vuosina 360 – 510 miljoonalla eurolla. Siten rahoituspotin ostovoima saataisiin pidettyä eikä korjausvelka karkaisi käsistä”.

Valtiontalouden sopeutuspaineet ulottuvat myös liikennemäärärahoihin, ennakoi Haapasalo:

”Tässä tilanteessa pitäisi priorisoida eritoten teiden kiireellistä ylläpitoa, joka on välttämättömyys niin autoilijoille kuin yritysten logistiikalle. Pidämme hälyttävänä sitä, että teiden päällystyksiä tehdään tänä vuonna vähemmän kuin koskaan 1960-luvulle ulottuvan tiedon valossa.”

Uutta EU-rahaa haettavissa tänä kesänä

EK patistaa hallitusta tarttumaan uusiin rahalähteisiin:

”NATO-aikakautena Suomen ulottuvilla on aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää EU-rahoitusta. Yksi erityisen varteenotettava on EU:n tarjoama rahoitus sotilaallista liikkuvuutta tukevalla tiestölle. Siihen liittyen hallitukselta tarvitaan toimia ripeästi heti kesän aikana. EU:n rahoitus voi olla puolet kustannuksista eli hallituksen tulee tehdä rahoituspäätökset kansallisesta osuudesta. Haku on auki toukokuusta syyskuulle. Hakuun soveltuvia tieparannuksia on mm. valtatiellä neljä ja pohjoisen harjoitusalueiden yhteydessä.”

Budjettihaasteeseen EK haluaa tuoda osaratkaisuksi myös valtionomaisuuden hallitun liudentamisen:

”Vähentämällä valtionomistuksia on mahdollista aikaansaada 4 miljardin arvoinen lisäpotti, josta merkittävä osa eli noin miljardi tulisi mielestämme kohdentaa juuri liikenneinfraan.”