Uusilla ideoilla kasvua kuopassakin
Laskevillakin markkinoilla saa kasvua, jos pystyy uudistamaan toimintatapoja, sanoo markkinointitoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.
Kurttila saa tuntemaan, että huonot suhdanteet ovat lähes yhtä vähäinen este kasvulle kuin sateinen päivä. Toki Kurttilakin tunnustaa samaan hengenvetoon, että vuonna 2009 kyyti oli niin kylmää, että myös Bob the Robotin myyntikate kynti syvällä.
– Mutta markkinat ovat kutistuneet todella paljon vuoden 2002 jälkeen, ja silti myyntikatteemme on laskenut vain kahtena vuotena ja tulos on ollut aina plussalla.
Laskenta alkaa vuodesta 2002, koska silloin perustettiin Bob Helsinki. Sen jälkeen Kurttila on ollut perustamassa tai ostamassa seitsemää muuta yritystä. Jokaisen takana on ollut sama tavoite.
– Uuden yrityksen pitää muuttaa toimialan tapoja. Ellemme löydä uutta toimintamallia, emme lähde liikkeelle, Kurttila sanoo.
Vanhoille markkinoille uusilla eväillä
Logiikka on kristallinkirkas. Mainostoimistomarkkinat ovat kutistuneet vuosien aikana merkittävästi. Uuden yrityksen on vaikea vallata tilaa supistuvilla markkinoilla, jos se tekee samaa kuin vanhat pelurit. Sama logiikka koskettaa kaikkia muitakin toimialoja. Harva autovalmistaja myy tuotettaan argumentilla ”Samanlainen kuin muutkin”.
Esimerkiksi mediatoimisto Toinen Helsinki syntyi, kun Bob Helsinki ei löytänyt mediatoimistoa omiin ja asiakkaidensa tarpeisiin. Tuolloin alan toimistot saivat palkkionsa, kun ne nimensä mukaisesti välittivät mediatilaa. Oikea ratkaisu asiakkaan tarpeisiin ei kuitenkaan aina ole media. Ihmisten ostopäätöksiin pystyy vaikuttamaan muuallakin kuin perinteisissä mediapaikoissa. Siksi Bob perusti mediatoimiston sijaan kontaktointitoimiston, joka suunnittelee markkinointibudjetin allokoinnin ihmisten käyttäytymisen eikä mediakäyttäytymisen pohjalta.
Perustamisen lisäksi yhtiöitä pitää osata myös lopettaa. Esimerkiksi digimediatoimisto Gyllene Skorin Bob lopetti kolmen vuoden jälkeen, kun yhtiö sai enemmän näkyvyyttä kuin asiakkaita.
Valtaosa Bobin hankkeista on kuitenkin onnistunut niin, että yritysrypäs tekee lähes 100 miljoonan liikevaihdon ja yli 13 miljoonan myyntikatteen. Itse Bob the Robot tekee myyntikatetta viisi miljoonaa ja työllistää 53 henkeä.
Merkittävimmän askeleen yhtiö otti vuosi sitten ostamalla Robot Creative Agencyn, jonka mukana yhtiöön tuli 15 henkeä ja kaivattua digitaalisen markkinoinnin osaamista.
– Markkinointia ei voi suunnitella tänä päivänä, jos ei ymmärrä ihmisten digitaalista elämää.
Tuoreimman aloitusaskeleen yhtiö otti pari viikkoa sitten, kun se julkisti perustavansa videotuotantoon keskittyvän tytäryhtiön Bob the Robot Pictures. Tuokin askel tähtää yläviistoon, sillä videotuotanto kasvaa nopealla vauhdilla.
Kasvu mahdollistaa kehityksen
Kasvu on suomalaisille markkinointialan yrityksille tärkeä tavoite, sillä alan yritykset ovat kovin pieniä.
– Alan toimistokenttä on ehdottomasti liian hajallaan. Konsolidaation kautta toimintaan saataisiin lisää osaamista ja suunnitelmallisuutta. Meidän koko alkaa olla minimi uskottavalle toimistolle, Kurttila pohtii.
Riittävä koko ja kannattavuus takaavat, että yhtiö pystyy maksamaan osinkoja ja silti vielä investoimaan henkilöstöön ja osaamiseen. Investoinnit henkilöstön hyvinvointiin ovat välttämättömiä, sillä innostava markkinointi syntyy todennäköisimmin innostuneiden ihmisten päässä.
Kasvu ei kuitenkaan saa olla ajattelua sokaiseva tavoite, joka vaarantaa kannattavuuden. Kalliit yritysostot ja suuret aloitusinvestoinnit iskevät nopeasti taseeseen toimialalla, jolla taseissa on yleensä vähän puskureita.
– Viimeistään taantumavuonna 2009 jokainen oppi, että puskuriin kannattaa jättää varoja, koska kylmiä talvia tulee säännöllisin väliajoin. Toisaalta yritys ei voi myöskään keskittyä kannattavuuden viilaamiseen, sillä se tyrehdyttää kasvun ja vie negatiiviseen kierteeseen.
Bob the Robot on ottanut rohkeita kasvuaskeleita moneen suuntaan, mutta Suomen rajojen yli askeleet eivät ole vieneet. Kansallinen identiteetti on niin tärkeä asia markkinoinnissa, että pienehköjen suomalaisyhtiöiden kannattaa miettiä tarkkaan askeleita ulkomaille.
Kansainvälistyminen ei toki ole Bobillekaan tabu, mutta tarvetta ja voimavaroja siihen ei ole ainakaan vielä ollut. Kansainvälisten asiakkaiden tarpeet yhtiö on pystynyt hoitamaan yhteistyöverkostojen kautta.
– Alan markkinat ovat noin 200 miljoonaa, ja me saamme siitä viisi miljoonaa, joten meillä on 195 miljoonaa voitettavana. Meillä on siis edelleen saatavana perhanan paljon, Kurttila sanoo.
[kainalojuttu]
Teksti ja kuvat: Risto Pennanen