Yrittäjä Sanna Karhu: Kotimainen vaihtoehto pärjää laadulla ja vastuullisuudella
Delipap syntyi 45 vuotta sitten tavallisen suomalaisen lapsiperheen arjen keskelle. Tänään se on Mittelstand-kokoluokkaan kuuluva kasvuyritys, joka kilpailee isojen monikansallisten brändien rinnalla. Meitä kantaa eteenpäin isän opettama pelkäämätön asenne ja yhteinen arvopohja, kertoo Delipapin omistajayrittäjä ja toimitusjohtaja Sanna Karhu.
Delipap on suomalainen perheyritys, jonka tunnettuja brändejä ovat muun muassa naisten Vuokkoset-hygieniatuotteet ja Muumi Baby -vaipat.
Kyseessä on aikamoinen erikoisuus: Delipap tarjoaa kotimaisen vaihtoehdon Procter & Gamblen ja Essityn kaltaisille jättiläisille. Niihin nähden se on onnistunut voittamaan kilpailuetua, joka perustuu ihoystävälliseen laatuun ja ympäristövastuullisuuteen.
Delipapin perusti vuonna 1979 toimitusjohtaja Sanna Karhun isä Raimo Nuortie:
”Yritys syntyi meidän perheen omakohtaisesta tarpeesta: isä työskenteli tuolloin paperiteollisuudessa ja hän halusi kehittää isoveljelleni ihoystävällisemmän vaippamateriaalin. Siinä hän myös onnistui ja näin Delipapin ensimmäinen tuote oli saanut alkunsa. Siitä lähtien ihoystävällisyys on ollut meidän valtti”.
Liikkeelle lähdettiin tyhjin käsin. Isä pyysi vaimoltaan lupaa saada laittaa asunto yrityslainan vakuudeksi. Lupa tuli ja perheyritysten luottamus on kantanut alusta alkaen.
Tänään Delipapia viedään eteenpäin Sanna Karhun ja hänen veljensä Oskari Nuortien ja siskon Riikka Nuortien omistuksella.
Sisarukset ovat nostaneet Delipapin keskisuureen Mittelstand-mittakaavaan. Tehtaita on kaksi: Kirkkonummella Veikkolassa valmistetaan naisten hygieniatuotteita ja Tammisaaressa tehdään lastenvaippoja.
Sannan isä ohjeisti jälkikasvua aina terveeseen itseluottamukseen ja reippaaseen asenteeseen: ”hyvin se menee, vaikka ensin vähän hirvittääkin”. Yhtä tärkeä neuvo liittyi arvoihin: ”ole reilu ja tee hyvää, niin itsellekin tulee hyvä mieli”.
Näitä oppeja on noudatettu ja uskallettu kasvaa myös vaikeissa taloussuhdanteissa. Vuonna 2022 Delipap teki historiansa suurimman investointihankkeen, miljoonien eurojen arvoisen laiteinvestoinnin.
Tänä syksynä Delipap viettää 45-vuotissynttäreitä. Syntymäpäiväsankareiden lupauksena on säilyä perheyrityksenä myös seuraavat 45 vuotta. Aiomme jatkaa isän jalanjäljissä ja tuottaa jatkossakin hyvää asiakkaille ja ympäröivälle yhteiskunnalle, lupaa Sanna Karhu:
”Jos me yrittäjät emme maailmaa paranna, niin kuka sitten?!”.
Delipapin vinkit yrittäjyyteen
- Isän neuvo: älä koskaan anna periksi!
- Pidä kiinni arvoistasi. Ole reilu ja tee hyvää, niin itsellekin tulee hyvä mieli.
- Älä tingi ympäristökestävyydestä. Ole vastuullinen vaihtoehto.
- Huolehdi siitä, että toimistolle on aina kiva mennä. Se on tärkeää, kun päivät ovat pitkiä ja asiat voivat olla vaikeita.
- Älä unohda itseäsi. Silloin kun siihen on mahdollisuus, ota hetken tauko ja nosta jalat pöydälle!