EK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta sekä virvoitus-juomaverosta annetun lain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta

Valtiovarainministeriö | VN/7046/2024 | 5.8.2025

Virvoitusjuomavero on välillisiin veroihin kuuluva, puhtaasti kotimainen pistevero, joka on ollut voimassa pitkään. Nyt pöydällä olevalla ehdotusluonnoksella virvoitusjuomien valmisteveroa ehdotetaan muutettavaksi kuusiportaiseksi. Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiittää mahdollisuudesta lausua.

Ensisijaisesti EK katsoo, että virvoitusjuomaveron kuusiportaisuudesta tulee luopua, koska se on vastoin hallituksen omia tavoitteita vähentää yrityksiin kohdistuvaa byrokratiaa ja on ainoastaan omiaan kasvattamaan yritysten hallinnollista taakkaa ja kustannuksia ilman vaikutusta kuluttajien tekemiin valintoihin. Toissijaisesti EK katsoo, että ehdotettu valmistautumisaika on yrityksille liian lyhyt ja lain voimaantuloa pitäisi lykätä.

Alla yksityiskohtaiset kommenttimme.

Kuusiportainen järjestelmä kasvattaa yritysten hallinnollista taakkaa huomattavasti

Elinkeinoelämän keskusliitto EK huomauttaa, että kuusiportainen veroporrastus lisää huomattavasti yritysten kustannuksia ja hallinnollista taakkaa verrattuna nyt voimassa olevaan kaksiportaiseen asteikkoon. Hallituksen julkilausuttu tavoite on yrityksiin kohdistuvan hallinnollisen taakan pienentäminen. Tämä esitys on vastoin hallituksen ja myös laajemmin EU:n tavoitetta pienentää byrokratiaa ja vähentää hallinnollista taakkaa kilpailukyvyn parantamiseksi.

Kohonneet kustannukset liittyvät erityisesti tietojärjestelmiin sekä veroilmoittamisen mahdollistaviin järjestelmiin. Näihin tulee lisätä muun muassa valmisteverotietoihin uudet verotasot, valmisteverotietoihin tuotteiden kalsiumpitoisuus ja sokeripitoisuus, sekä kiinteiden juomavalmisteiden sekoitusuhde sekä sokeripitoisuus. On myös huomattava, että tuotekehittely alalla on jatkuvaa, eivätkä tiedot ole staattisia vaan niitä on päivitettävä säännöllisesti. Tämä lisää kustannuksia paitsi kertainvestointina, myös jatkuvaluonteisesti.

Yritykset ovat jo vähentäneet huomattavasti tuotteiden sisältämää sokeria kuluttajien mieltymysten muuttuessa vähäsokerisempaan. Kun esitysluonnoksessa nimenomaisesti todetaan, ettei kuusiportainen järjestelmä juurikaan muuta ihmisten kulutustottumuksia ja että tasokorotus itsessään muodostaa pääosan esityksen verotuotosta, ei ole perusteltua kasvattaa yritysten hallinnollista taakkaa siirtymällä kuusiportaiseen verojärjestelmään.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei kannata kuusiportaiseen asteik-koon siirtymistä vaan katsoo, että esityksen fiskaalinen tavoite voidaan saavuttaa myös ilman verojärjestelmän turhaa monimutkaistamista.

Virvoitusjuomaveron kohtuuttoman suuri korottaminen kasvattaa matkustajatuontia

Virvoitusjuomavero on puhtaasti kotimainen vero ja verotasojen huomattava korottaminen kasvattaa kotimaassa myytävien virvoitusjuomien hintoja. Näin ollen virvoitusjuomaveron korottaminen tulee johtamaan matkustajatuonnin lisääntymiseen ja sitä kautta arvioitua pienempiin verotuottoihin. EK katsoo, että verotasojen korottaminen ei ole kohtuullista.

Voimaantulosta

Esitysluonnos on monelta osin ongelmallinen. Elinkeinoelämän keskusliitto EK katsoo, että esitys tulisi palauttaa valmisteluun. Sekä virvoitusjuomaveron porrastusmallia että veronkorotusten tasoja tulisi tarkastella uudelleen.

Jos esitysluonnosta ei palauteta valmisteluun, Elinkeinoelämän keskusliitto EK pitää tärkeänä, että muutosten voimaantuloa myöhennetään esitetystä 1.1.2026. Järjestelmien toimivuuden ja valmistautumisajan riittävyyden varmistamiseksi, muutokset tulisi saattaa voimaan aikaisintaan 1.5.2026.