EK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö | 31.3.2025 | VN/11315/2024

Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK kannattaa hallituksen esitysluonnosta. Veronkantouudistus mahdollistaa yksinkertaistuksia, joista hyötyvät sekä yritykset että Verohallinto. Tulemme seuraavassa nostamaan muutamia tarkentavia huomioita, joita tulisi mielestämme vielä pohtia osana hallituksen esityksen viimeistelyä.

Lähtökohtana yksi viitenumero, mahdollisuus käyttää eri viitenumeroita

Elinkeinoelämän keskusliitto EK pitää hyvänä uudistuksena sitä, että yrityksillä on mahdollisuus käyttää ainoastaan yhtä viitenumeroa maksaes-saan veroja. Tämänhetkinen tilanne useiden eri viitenumeroiden kanssa on johtanut siihen, että yrityksen maksaessa väärällä viitenumerolla, Verohallinto on samanaikaisesti palauttanut veroa yritykselle ja toisaalta määrännyt sanktioita puuttuvasta maksusta. Yhden viitenumeron järjestelmä yksinkertaistaa tällaisia tilanteita ja helpottaa erityisesti pienempien yritysten tilanteita.

Eri kokoisten yritysten tarpeet ja toiveet ovat erilaiset. Elinkeinoelämän keskusliitto EK pitää tärkeänä, että esitysluonnoksen mukaisesti, yritykset voivat myös tulevaisuudessa maksaa Verohallinnolle käyttäen eri viitenumeroita. Tämä on tärkeää ja se on syytä säilyttää. Veronkannon jatkokehitystyössä Verohallinnon tulisi myös selvittää sitä, voisiko jopa use-ampien eri verolajikohtaisten viitenumerojen käyttö helpottaa joidenkin yritysten toimintaa.

Hyvityskorosta luopuminen ja hallinnollinen taakka

Esitysluonnoksessa on kuvattu, että hyvityskorosta luopumisen pääasiallinen syy on hallinnollisen taakan väheneminen. Hyvityskorkoa ei maksettaisi maksulle, joka käytetään veron suoritukseksi myöhemmin kuin maksupäivänä eli toisin sanoen, ennen eräpäivää maksetuille veroille ei enää kertyisi korkoa. Sen sijaan palautukseen oikeuttaville yrityksille maksettaisiin edelleen korkoa samoin kuin nykytilanteessa. Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n näkemyksen mukaan muutos saattaa yksinkertaistaa veronmaksutilanteen seurantaa niin Verohallinnon kuin yritysten päässä. EK kannattaa esitystä.

Laaja-alaisemmin katsottuna, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n näkemyksen mukaan olisi perusteltua vielä pohtia, voidaanko sekä hyvitys-korosta että viivästyskorosta luopua tilanteissa, joissa verointressi on pieni. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa yhteistä rajaa, esimerkiksi 5 euron kantorajaa kaikissa tilanteissa niin hyvityskoron kuin viivästyskoron laskemiseksi ja perimiseksi.

Yhteenveto kaikille sähköisesti kuukausittain

Verohallinnon yhteenvedot veronmaksutilanteista ovat yrityksille tärkeitä. Veronkantolain 70 §:n mukaan yhteenveto muodostuu lähtökohtaisesti kuukausittain, mutta pykälä mahdollistaa erityisestä syystä myös muodostamisen harvemmin kuin kerran kuukaudessa.

Kun Verohallinto on siirtymässä lähtökohtaiseen sähköiseen asiointiin, olisi mielestämme syytä poistaa veronkantolain 70 §:n mukainen harvemmin kuin kerran kuussa muodostuminen. Yrityksillä voi olla tarpeita yhteenvedolle, vaikka tilikaudella ei olisi tapahtumia. Digitalisaation myötä yhteenvedon tuottaminen kaikille yrityksille kuukausittain sähköisesti ei pitäisi lisätä Verohallinnon kustannuksia, mutta se helpottaisi yrityksiä, jotka eivät tällä hetkellä saa yhteenvetoa.

Lausuntopalvelu