Lausunto hallituksen esityksestä työvoimapalveluiden uudelleen järjestämiseen liittyvien lakien, valmiuslain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta
Työ- ja elinkeinoministeriö | 13.12.2023 | VN/23400/2023
Järjestämisvastuun siirtoon liittyvät muutokset
Näkemykset asiakastietojen käsittelyä, käyttöoikeuksia, tiedonsaantioikeuksia sekä työvoimaviranomaisen hankkimia lisäosia koskevan sääntelyn täsmentämisestä
(Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta: 112 §, 114 §, 120 §, 120 a § ja 125 §,
Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta: 14 §,
Laki tulotietojärjestelmästä annetun lain 6 ja 13 §:n muuttamisesta annetun lain 13 §:n muuttamisesta):
Työvoimapalveluiden uudelleen järjestämisen valmistelussa rekrytoivien yritysten tarpeet ovat jääneet vähälle huomiolle. Työvoimapalveluilla ei luoda uusia työpaikkoja, mutta niillä voidaan merkittävästi nopeuttaa niiden täyttämistä. EK kannattaa esitettyjä käyttöoikeuksien laajennuksia. On välttämätöntä, että työvoimaviranomaisella on käytettävissään valtakunnalliset tiedot työnhakija-asiakkaista ja moninaisista tarjolla olevista palveluista.
Työnhakijan palveluprosessiin ehdotettavat muutokset
Näkemykset työnhakijan palveluprosessiin ehdotettavista muutoksista
(Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 32 §, 33 §, 44 – 47§ ja vastaavat muutokset laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luvun 6 §, 3 luvun 3 – 6 §):
EK kannattaa esitettyjä muutoksia mahdollistaa työnhakukeskustelujen ja täydentävien työnhakukeskustelujen järjestäminen nykyistä tarkoituksenmukaisemmin, mutta pitää ilmeisenä, että työnvälityksen palvelumallin kehittämistä on jatkettava.
Niin kutsutun pohjoismaisen työnhakumallin arvioitiin lisäävän työllisyyttä noin 9 400 työllisellä. Suurin merkitys annettiin työnhaun ensimmäisen kolmen kuukauden aikana tapahtuville intensiivisille, kahden viikon välein toteutettaville henkilökohtaisille haastatteluille (+8 600 työllistä). Valtiontalouden tarkastusviraston ja TEM:n tekemien selvitysten perusteella tähän ei ole päästy. Yhtenä syynä on pidetty jäykkää lainsäädäntöä, joka ei ole mahdollistanut resurssien kohdentamista tarkoituksenmukaisesti.
Mallin toimeenpanossa ei ole päästy tavoitetasolle. Myös arvioitu työnhakujen määrä, 14 miljoonaa/vuosi, on kaukana toteumasta. Mielenkiintoista on, että sekä työnhakija- että työnantaja-asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta eivät katso sen vaikuttaneen työllistymismahdollisuuksiin tai osaavan työvoiman saamiseen.
Muut ehdotettavat muutokset
Näkemykset työttömyysturvalakiin sisältyvistä muutoksista:
Esitetyt muutokset ovat perusteltuja.