Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi Suomen Teollisuussijoitus Oy -nimisestä valtionyhtiöstä

Työ- ja elinkeinoministeriö | 16.6.2025 | VN/7213/2025

Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi koskien Suomen Teollisuussijoitus Oy:ta (Tesi).
EK on suhtautunut myönteisesti hallitusohjelman mukaisiin toimiin valtion pääomasijoitustoiminnan keskittämiseksi ja uudistuneen Tesi-konsernin luomiseksi, Tesiä ja sen tytäryhtiö Teollisuustuki Oy:ta koskevan lain säätämiseksi ja tietyin varauksin myös Tesin sijoitusstrategiaan. Samoin EK suhtautuu myönteisesti myös luonnokseen Tesiä koskevaksi asetukseksi, mutta tekee siihen liittyen muutamia huomioita.

EK on nähnyt elinkeinopoliittisesti perusteltuna riittävien voimavarojen varmistamisen Tesille sen sijoitusstrategian toteuttamiseksi. Samalla kuitenkin on korostettava etenemistä suorien sijoitusten kohdalla todellisten tarpeiden pohjalta ja siellä missä valtion erityistehtäväyhtiön panostuksella saadaan aidosti merkittävää kansallista lisäarvoa.

Asetuksen perusteluissa viitataan Tesin suoriin sijoituksiin kohdennettavaan 300 miljoonan euron lisäpääomitukseen ”suorasijoitusohjelmana vuosille 2025–2027”. Aikarajan asettaminen (2025–2027) suorien sijoitusten toteuttamiselle sopii huonosti edellä kuvattuihin tavoitteisiin ja voi johtaa julkisten resurssien epätarkoituksenmukaiseen käyttöön, eikä sitä näin ollen tule asettaa.

Asetuksen 1 §:ssä määritellään tarpeellisella tavalla Suomen Teollisuussijoitus Oy:n ja Teollisuustuki Oy:n yhtiöiden ja sijoitustoiminnan suhdetta painottaen niiden erillisyyttä. Asetuksessa todetaan, että yhtiö (Tesi) ei sijoita samoihin kohteisiin kuin Teollisuustuki Oy, ellei sijoituspäätöksestä ole saatu Euroopan Komission etukäteinen hyväksyntää valtiontukisääntelyn näkökulmasta.

Teollisuustuki Oy:n toiminnan tulee kuitenkin suuntautua oikein kohdentuessaan yhtiöihin, jotka ovat myöhemmin potentiaalisia ja jopa todennäköisiä Tesin sijoituskohteita (eli elinkeinopoliittisesti merkityksellisiä ja omaavat aitoa kiinnostusta markkinoilla). Vaihtoehtoisesti on mahdollista, että Tesin sijoituskohteissa tulee tarpeelliseksi hyödyntää Teollisuustuki Oy:ta. Asetuksen perusteluissa korostetaan tärkeällä tavalla Tesin osalta markkinaehtoisuuden toteutumista, jota on syytä korostaa näissä siirtymissä ja järjestelyissä.

Asetuksen 2 §:ssa todetaan yli 30 miljoonan euron sijoituspäätösten osalta niiden vieminen valtioneuvoston talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsiteltäväksi. Lisäksi todetaan, että mikäli yhtiössä arvioidaan sijoitukseen liittyvä riski poikkeuksellisen merkittäväksi, myös pienempi sijoitus voidaan saattaa talouspoliittisen ministerivaliokunnan arvioitavaksi ja että myös työ- ja elinkeinoministeriö voi harkintansa mukaan myös omasta aloitteestaan viedä muutakin sijoitusta koskevan asian talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn.

Esitetty korotus ministerinvaliokunnan käsiteltäväksi vietävän sijoituksen raja-arvon osalta on maltillinen ja sellaisena perusteltu. Suurten suorien sijoitusten oletettavasti lisääntyessä, on niihin liittyvän poliittisen vastuun toteuduttava riittävällä tavalla. Ministeriön mahdollisuuden viedä sijoitusta koskevia asioita oma-aloitteisesti ministerivaliokunnan käsittelyyn kohdalla on kiinnitettävä erityistä huomioita yhtiön ja sen hallituksen aseman säilymiseen vastuiden osalta kirkkaina.

Lausuntopalvelu