Tarvitseeko kampaajan tuntea Team Finlandia?
Suomen Yrittäjät nosti perjantaina pk-barometristaan esille tutkimustuloksen, jonka mukaan 97 % yrityksistä ei tunne Team Finlandia hyvin tai ollenkaan.
Tulos voi kuulostaa raflaavalta, mutta ei kannata vetää vielä kahvia väärään kurkkuun. Team Finlandilla on näet selkeä kohderyhmänsä: se on tarkoitettu niille yrityksille, joilla on potentiaalia ja halua vientiin ja kansainvälistymiseen. Valtaosa pk-yrityksistä toimii kuitenkin puhtaasti kotimaassa, eikä paikallisesti toimivan parturin, taksiyrittäjän tai kauppiaan välttämättä tarvitsekaan tuntea kansainvälistymispalveluita. Eihän yksityishenkilönkään tarvitse tuntea rakentamismääräyksiä, jos ei ole rakentamassa taloa.
Myös EK kartoitti Team Finlandin tunnettuutta tammikuussa EK:n Yrittäjävaltuuskunnalle tehdyssä kyselyssä. Sen mukaan Team Finland oli 22 prosentille erittäin tuttu, 47 prosentille jokseenkin tuttu ja 28 prosenttia oli kuullut Team Finlandista. Vain kolme prosenttia vastaajista ei ollut kuullut siitä lainkaan. Otos oli pieni, mutta samalla Yrittäjävaltuuskunnan 100 jäsentä edustavat kattavasti eri toimialoja.
Samaisen kyselyn mukaan pk-yritykset odottavat Team Finlandilta nyt ennen kaikkea konkretiaa: mitä palvelut käytännössä ovat, miten ne saa käyttöön ja kenen puoleen kääntyä. Tietoa kaivataan markkina-mahdollisuuksista, tulevaisuuden trendeistä ja maksuttomista kv-palveluista.
Team Finland on kansainvälistyviä yrityksiä varten, ja siksi siinä on panostettava yrityslähtöisiin ja yrityksille näkyviin toimenpiteisiin sekä ymmärrettävään viestintään.
Outi Ervasti
Elinkeinoelämän keskusliitto