Outi Ervasti bloggaa: Team Finland – harppauksia kohti kansainvälisiä markkinoita

01.09.2016
Asiantuntija Outi Ervasti toimii EK:ssa vauhdittaakseen yritysten kansainvälistymistä ja uudistumista.

Asiantuntija Outi Ervasti toimii EK:ssa vauhdittaakseen yritysten kansainvälistymistä ja uudistumista.

Neljä vuotta sitten lanseerattiin pk-yritysten kansainvälistymistä vauhdittava Team Finland -brändi 1 500 yrityksen ja palveluntarjoajan voimin. Alkuvaiheessa Team Finland lähti liikkeelle hitaasti, mutta sittemmin on otettu jo  isoja askelia. Virkamiesten asenteissa ja yhteistyössä sekä jalkautumisessa yrityksiin on tapahtunut silminnähtävää edistystä. Team Finland -tiimit Suomessa ja maailmalla on valjastettu yritysten avuksi. Ne yritykset, joilla kansainvälistyminen on arkipäivää tai strategiset kansainvälistymisen tavoitteet ovat selkeä, ovat ainakin kohtuullisen hyvin Team Finland -palveluiden äärellä.

Suomen hallitus on asettanut Team Finlandin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi yritysten viennin kaksinkertaistamisen vuoteen 2020 mennessä. Tähän mennessä viennin kasvattamisesta ollaan valitettavasti vuosi toisensa jälkeen tultu takapakkia, mutta miltä näyttää tulevaisuudessa?

Positiivisia tuulahduksia on ilmassa. EK:n tuoreimpien tutkimusten mukaan Suomen vientiyritysten määrä on jo ylittänyt 20 000 kynnyksen. Toisaalta säännöllistä vientiä tekee edelleen Suomessa reilusti alle 10 000 yritystä. Suomen viennistä edelleen vain alle viidennes on pk-yritysten käsissä.

Samanaikaisesti noin 70 % yrityksistämme toimii ainoastaan kotimarkkinoilla. Valtioiden rajat madaltuvat, ja kotimarkkinoillakaan toimivat yritykset eivät ole suojassa. Haastajat ja kilpailijat tulevat yhä enenevässä maan rajojen ulkopuolelta, muista EU-maista tai kauempaa. Pysyäkseen hengissä on siksi usein pakko kansainvälistyä, vaikka kotoa käsin.

Lisäksi tunnistettu haaste on, että huolimatta hyvistä tuloksista Team Finland ei edelleenkään riittävästi hahmotu juuri pienten, kansainvälistymistä harkitsevien tai aloitelevien yritysten mielissä. Oikeaa luukkua ei edelleenkään löydetä, eikä Team Finland -palveluiden repertuaari avaudu. Toki yritystä ei voida virkamiesten voimin kantaa kotoa kansainvälistymään, mutta kv-palveluntarjoajien jalkautuminen ja mahdollisuuksien avaaminen pk-yritykselle ymmärrettävällä kielellä voi osaltaan edesauttaa asiaa.

Team Finland -päivä elokuussa oli konkreettinen aie tavoittaa juuri nämä yritykset. Paikalla oli 350 pk-yritysten edustajaa kaikkialta Suomesta. Fokus oli alkupään kansainvälistyjissä, joille Team Finlandin yhden luukun sijainti saattaa olla vielä hieman hämärän peitossa. EK:n selvitysten mukaan niistä peräti 90 % kaipaa neuvonta-, tai muuta apua kansainvälistymispolkunsa käynnistämiseen.

Team Finland -päivänä palvelut avattiin yrittäjien eteen matalan kynnyksen periaatteella. Viralliset juhlapuheet olivat lyhyitä ja napakoita. Konkreettinen yhden kontaktin periaate ja neuvonta kiteytyi  teemakohtaisissa workshopeissa sekä yritysten ja kv-palveluntarjoajien välisissä 10 minuutin speed dating -tapaamisissa.

Toki löytyy aina parannettavaa, mutta moni yrittäjä totesi, että päivä tarjosi juuri sitä, mitä Team Finlandilta on kaivattu. Konkretiaa, neuvontaa ja oikeiden asiantuntijakontaktien löytämistä. Sekä verkottumista ja kokemusten jakamista. Päivä varmasti edesauttoi Team Finlandin hahmottamista uudella tavalla.

Mutta viime kädessä kasvu ja kansainvälistyminen ovat aina yrityksen oma päätös, ja siinä yritysjohtajan neuvot ja vinkit toiselle yrittäjälle voi olla usein myös se ratkaiseva ja paras apu. Niin yrityksen kasvussa, kansainvälistymisessä kuin perustamisessakin. Team Finland -tilaisuudessa puhuneen nuoren I’m Blue NY:n toimitusjohtaja Ida Salon viesti kokeneille yrittäjille olikin: kun yrittäjäksi aikova ottaa yhteyttä, muista jakaa tietotaitosi toisen yrittäjän käyttöön. Kaikki voittavat. Niin Team Finlandkin!