Tiina Haapasalo bloggaa: Kiinalaisalus Koillisväylällä – linjaliikenne alkamassa

Kiinalaisvarustamon Koillisväylän reitti on muistutus niin Suomelle kuin EU:llekin arktisen aktivoitumisen tärkeydestä. Suomella on paljon voitettavaa pohjoisessa liiketoiminnassa matkailusta teollisuuteen ja logistiikkaan, bloggaa EK:n logistiikka ja infra-asiantuntijaTiina Haapasalo.

Johtava asiantuntija Tiina Haapasalo seuraa EK:ssa infra- ja liikennekysymyksiä.

Johtava asiantuntija Tiina Haapasalo seuraa EK:ssa infra- ja liikennekysymyksiä.

Koillisväylällä on saatu kesän kuluessa kokemusta konttiliikenteestä, kun yksi maailman suurimmista varustamoista markkinoi kesäaikaista linjaa Aasiasta Amsterdamiin.

Arktisen reitin etuna on nopeus lyhyemmän merimatkan vuoksi. Haasteita toki riittää, kesäkausi on lyhyt ja päällä on sekä geopoliittisia että ilmastollisia pilviä.

Paavo Lipponen selvitti viime keväänä kestävän talouskasvun edellytyksiä arktisilla ja pohjoisilla alueilla elinkeinoelämän toimeksiannosta. Yksi keskeisistä suosituksista oli poliittisen johtoaseman tavoittelu EU:n pohjoisessa politiikassa. Näin voidaan parhaiten päästä edistämään meille tärkeitä infrastruktuurihankkeita EU:ssa.

Koillisväylän kiinalaisalus on muistutus niin Suomelle kuin EU:llekin arktisen aktivoitumisen tärkeydestä. Arktisen alueen kasvu tarjoaa mahdollisuuksia laajasti niin Suomen teollisuuden, energian, cleantechin, logistiikan, infrarakentamisen, kemianteollisuuden sekä matkailun ja muiden palvelujen alueella. Pohjois-Suomen saavutettavuutta on parannettava niin teollisuuden kuin matkailun näkökulmasta.

Arktinen alue voi kehittyä Euroopan suurimmaksi uudeksi investointikohteeksi. Yksistään Barentsin alueella arvioidaan olevan hankesuunnitelmia noin 140 miljardin euron arvosta.