EK suosittelee liittokohtaisten neuvottelujen aloittamista

17.03.2016

Elinkeinoelämän keskusliiton hallitus on hyväksynyt kilpailukykysopimuksen ja suosittaa liitoilleen neuvottelujen välitöntä aloittamista. EK korostaa, että neuvottelut koskevat kilpailukykysopimuksessa sovittuja asioita. Pamin toive omailmoituksen käyttöönotosta sairaspoissaoloissa ei kuulu sopimuksessa sovittuihin asioihin, eikä sopimusta voida avata.

EK pitää erittäin valitettavana, että SAK:n osalta sopimuksen kattavuus jäi vajaaksi. Useita SAK:n liittoja on jäämässä yhteisen ratkaisun ulkopuolelle. Suomen edun vuoksi on kuitenkin välttämätöntä päästä eteenpäin.

– Ratkaisu ei ollut EK:lle helppo ja se herätti keskustelua hallituksessa. Suomi kuitenkin tarvitsee tämän sopimuksen. Se on alku suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamisessa ja uskomme, että sopimuksella on mahdollisuus saada aikaan positiivista käännettä ilmapiiriin ja työllisyyteen. Silti meille jää tehtävää, eikä sopimus yksinään auta meitä saamaan kiinni kilpailijamaiden etumatkaa, painottaa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

– Nyt on olennaista, että kaikki kilpailukykysopimuksessa sovitut asiat viedään alakohtaisiin työehtosopimuksiin. Näin varmistetaan ostovoiman kannalta tärkeät veronkevennykset, Häkämies toteaa.

Lisätietoja ja Jyri Häkämiehen haastattelupyynnöt:

Jenni Järvelä
p.0405567156