EK:n hallituksen uusi puheenjohtaja Jaana Tuominen tarjoaa pääministerille yhteistyötä

18.11.2020

Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksen uuden puheenjohtajan Jaana Tuomisen mukaan Suomi nousee koronakriisistä työllisyyttä parantamalla. Tuominen valittiin EK:n hallituksen puheenjohtajaksi keskiviikkona 18.11.

– Hyvinvointivaltio on minulle tärkeä. Olen itse työläisperheestä, jossa ei ole ollut ylimääräistä rahaa. Hyvinvointivaltio takasi minulle mahdollisuuden kouluttautua diplomi-insinööriksi. Suomen vahvuus on aina ollut se, että kuka tahansa voi turvata tulevaisuutensa kouluttautumalla. Ikävä kyllä emme voi enää olla varmoja, että tulevilla sukupolvilla on samat mahdollisuudet. Vain työllisyyttä parantamalla ja sitä kautta yhteistä hyvinvointia lisäämällä varmistamme kaikkien suomalaisten hyvinvoinnin myös jatkossa, Tuominen sanoo.

EK:n hallituksen uusi puheenjohtaja Jaana Tuominen on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän on ennen valintaansa työskennellyt mm. Fiskarsin ja Pauligin toimitusjohtajana. Tällä hetkellä hän on Finnairin hallituksen jäsen ja toimii neuvonantajana muutamalle yritykselle. Tuomisen kausi EK:n puheenjohtajana alkaa 1.1.2021.

Tuomisen mukaan suomalaiset yritykset ovat tärkeässä roolissa yhteiskunnan hyvinvoinnin luomisessa ja kasvun mahdollistajina. Hyvinvoinnin säilyttäminen vaatii uutta lainsäädäntöä ja tervettä asennetta työtä kohtaan. Tuomisen keinovalikoimassa ovat kannustinloukkujen purkaminen, maahanmuutto, syrjäytymisen ehkäisy ja koulutus.

– Tarjoan pääministeri Marinille yhteistyön kättä. Toivon, että voimme yhdessä edistää mahdollisimman hyvin suomalaisten työpaikkojen säilymistä ja uudistumista. Vain hyvin toimeentulevilla yrityksillä on mahdollisuus työllistää työntekijöitä. Jotta suomalaisilla riittää töitä, myös suomalaisten yritysten toimintaedellytykset on turvattava, Tuominen sanoo.

EK:n edustajisto valitsi kokouksessaan 18.11.2020 EK:n uuden hallituksen vuodelle 2021. Katso valitut hallituksen jäsenet.

Lisätietoja ja Jaana Tuomisen haastattelupyynnöt:
EK:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mari Haavisto, p. 050 395 6135