EK:n Vientibarometri: Viennissä pientä piristymistä – USA vetää yhä yrityksiä
Ulkomaankauppaa tekevät yritykset näkevät varovaista valoa tunnelin päässä seuraavan kuuden kuukauden osalta. Joka kolmas yritys odottaa vientinsä kasvavan, mutta moni myös varautuu päinvastaiseen kehitykseen geopolitiikan epävarmuuksissa. Presidentti Trumpin kovista puheista huolimatta neljännes vientiyrityksistä aikoo lisätä aktiviteetteja USA:n markkinoilla. Kiinan osalta ei kaavailla toistaiseksi isoja muutoksia liiketoimintaan.
Tammikuussa tehdyn EK:n Vientibarometrin mukaan 34 prosenttia yrityksistä ennakoi viennin kasvavan, kun elokuussa näin arvioi 28 prosenttia. Viennin supistumiseen varautuvien määrä on laskenut 15 prosenttiin, kun elokuussa vastaava luku oli 18 prosenttia.
Viennin iso kasvukäänne ei ole vielä käsillä, arvioi EK:n kansainvälisestä kaupasta vastaava johtaja Timo Vuori:
”Yritysten suurimmat kasvuodotukset kohdistuvat yhä Suomen päävientimarkkinoille Eurooppaan, joissa kasvun kuitenkin ennakoidaan jatkuvan muuta maailmaa hitaampana. Tummia pilviä viennin kasvun ylle voi syntyä kärjistyvistä kauppasuhteista niin Kiinan kuin USA:n kanssa, jos Donald Trumpin kauppatoimet sytyttävät maailmanlaajuisen kauppasodan. Myönteistä on kuitenkin suomalaisyritysten aikomus edelleen vahvistaa liiketoimintaa USA:ssa kauppajännitteistä riippumatta ”.
Vientibarometrin mukaan 25 prosenttia vastaajista arvioi lisäävänsä kauppaa USA:n kanssa, kun Kiinan osalta luku on 9 prosenttia. Vastaavasti 10 prosenttia on vähentämässä Kiinan kauppaa ja vain 1 prosenttia USA:n kauppaa.
Kansainvälisten markkinoiden geopoliittinen epävarmuus on yhä keskeinen haaste, minkä 55 prosenttia vientiyrityksistä nostaa esille. Yhä useampi yritys kertoo myös kärsivänsä kaupanesteistä ja kilpailua vääristävistä valtiontuista. Vientiyritykset ovat reagoineet maailmanmarkkinoiden epävarmuuksiin riskejä hajauttaen.
Kahden viime vuoden aikana tehdyt EK:n Vientibarometrit osoittavat, että yritykset ovat jo pidempään sopeuttaneet ulkomaantoimintoja esimerkiksi tuotanto- ja toimitusketjun osalta. Nyt 21 prosenttia yrityksistä ilmoittaa kasvattaneensa varastojaan, kun vastaava luku vuosi sitten oli 42 prosenttia. Toimitusketjujen hajauttamista on jatkanut 28 prosenttia yrityksistä, kun vuosi sitten näin vastasi 50 prosenttia yrityksistä.
”Suomalaisyritykset arvioivat pragmaattisesti kansainvälisen kaupan muutoksia. Tuotanto- ja toimitusketjujen muutoksia on jo tehty ottaen myös huomioon riskit kärjistyvistä suurvaltasuhteista ja logistiikan pullonkauloista. Esimerkiksi liiketoimintaa Kiinassa on eriytetty muusta liiketoiminnasta”, arvioi Timo Vuori.
Kilpailukyvyn vahvistaminen korostuu
Vientiyrityksistä 58 prosenttia ilmoittaa, että viennin kasvua jarruttaa kotimaan päässä erityisesti yleinen kustannusnousu ja sen tuomat haasteet viennin hintakilpailukyvylle. Kotimaan osaajapulan nostaa haasteeksi 17 prosenttia yrityksistä ja rahoituksen saatavuuden 11 prosenttia.
“Vientibarometri osoittaa tarpeen kansallisesti ja EU-tasolla nopeuttaa toimia yritysten kilpailukyvyn vahvistamisessa.” muistuttaa Vuori.