Elinkeinoelämän luottamus edelleen laskussa

27.03.2024

EK:n Luottamusindikaattorin tuloksissa teollisuuden luottamus kääntyi laskuun. Rakentamisessa aavistus nousua, muut päätoimialat ennallaan.

”Yrityksissä luottamuksen nousu antaa odottaa yhä itseään. Luottamuksessa pohjakosketus on jo takanapäin, mutta nopeaa nousua taloudessa ei ole lähikuukausinakaan näköpiirissä. Suomen talous kulkee heikoilla kevätjäillä”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit maaliskuussa 2024

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

”Rakentamisen luottamus pysyi pohjamudissa, eikä ihme, sillä asuntorakentamisessa ei ole rakennuslupien puolesta ollut koskaan näin hiljaista. Teollisuuden investoinnit eivät ota vielä tänä vuonna tuulta alleen ja taloutta tähän asti kannatellut yksityisen kulutuksen kiihtyminen lasketaan korkojen laskun varaan. Aliarvioimme investointien alakulon vaikutuksia talouteen tällä hetkellä. Tästä vuodesta tulee heikko, ei siitä pääse mihinkään.”

”Tuoreimmissa talousennusteissa ei myöskään huomioida poliittisten lakkojen vaikutuksia bruttokansantuotteeseen. Siksi on selvää, että talousennusteissa on yhä korjausvaraa heikompaan. Samalla vaikeutuu julkisen talouden sopeutusurakka. Meillä on edessä Sailaksen listan kokoinen sopeuttaminen. Mahdollisesti jopa isompikin”, päättää Pakarinen.