Elinkeinoelämän luottamus laskussa maaliskuussa

28.03.2022

”Yritysten luottamuksen lasku ei kokonaisuutena ole läheskään samaa luokkaa kuin koronakriisin alussa, vaikka epävarmuus on nytkin hyvin suurta. Yritykset ovat pystyneet jatkamaan liiketoimintojaan, mutta toimintaympäristö on muuttunut hyvin vaikeaksi kustannusten nousun ja materiaalien saatavuuden näkökulmasta. Toki Venäjän kauppaa käyville yrityksille tilanne on ollut hyvin vaikea”, toteaa EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Elinkeinoelämän Luottamusindikaattorit maaliskuu 2022

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

Teollisuusyritysten luottamus heikkeni maaliskuussa kuusi pistettä edelliskuukaudesta. Uusin lukema oli +15, kun tarkistettu saldoluku oli helmikuussa +21. Luottamusindikaattori on pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus hiipui maaliskuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli +4 pistettä, joka on seitsemän pistettä vähemmän kuin tarkistettu lukema helmikuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6.

Palveluyritysten luottamusindikaattori laski maaliskuussa. Saldolukema oli +14 pistettä, joka on neljä pistettä vähemmän kuin helmikuun lukema. Luottamus on nyt lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus laski maaliskuussa. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli -6, joka on kahdeksan pistettä pienempi lukema kuin helmikuussa. Luottamusindikaattori on nyt pitkän aikavälin keskiarvoa matalammalla tasolla, joka on -1.

”Luottamus laski kaikilla päätoimialoilla, mutta huomio kannattaa nyt kiinnittää kahteen asiaan. Ensiksi, vähittäiskaupassa luottamuksen alamäki jatkui varsin voimakkaana, jossa heijastuu varmasti kuluttajien kokema epävarmuus. Toiseksi, materiaalien saatavuus ja kustannusten nousu kurittaa nyt erityisesti rakennusalaa, joka on ollut pääasiassa myönteisessä vireessä viimeiset seitsemän vuotta. Rakennusalan henkilöstöodotukset ovat jäähtyneet nopeasti Venäjän hyökkäyksen myötä”, Pakarinen sanoo.