Elinkeinoelämän luottamus notkahti

28.09.2020

”Huolestuttavaa on, että palveluiden ja vähittäiskaupan luottamus otti takapakkia, kun taas teollisuudessa ja rakentamisessa matalapaine jatkui edelliskuukauden tapaan. Valitettavasti ongelmat taloudessa näyttävät koronaviruksen kiihdyttäessä vain laajentuvan. Lähitulevaisuus näyttää hyvin huolestuttavalta”, toteaa EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Teollisuusyritysten luottamus pysyi syyskuussa ennallaan. Luottamusindikaattorin uusin saldoluku oli -20, joka on sama lukema kuin elokuun tarkistettu saldoluku. Luottamus säilyi syyskuussa edelleen selvästi pitkän aikavälin keskiarvon (+1) alapuolella.

Rakennusalan luottamusindikaattorin saldoluku oli syyskuussa edelliskuukauden tasolla. Luottamusindikaattorin saldolukema oli syyskuussa -15. Alan luottamus pysyi yhä pitkän aikavälin keskiarvon (-6) alapuolella.

Palvelualan luottamusindikaattorin saldoluku oli syyskuussa -11, mikä on pisteen verran heikompi lukema kuin elokuun tarkistettu lukema. Luottamus pysyi kuitenkin yhä selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon.

Vähittäiskaupan luottamusindikaattori kääntyi syyskuussa laskuun. Indikaattorin uusin saldoluku oli -5, kun edellisen kuun saldoluku oli +2. Luottamusindikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -1.

”Vaikuttaa, että talouden toipuminen on ainakin hetkellisesti ohitse. Teollisuuden tilauskanta ohenee yhä ja tämä heijastuu suoraan myös alihankintaketjuun. Työllisyyden heikentyminen heijastuu palvelualoille ja verraten hyvin pärjänneessä vähittäiskaupassa myyntiodotukset ovat heikentyneet selvästi. Kerrannaisvaikutukset kasvavat, kun kriisi pitkittyy. Mistä löytyy nyt se tekijä, joka kääntäisi tulevina kuukausina tilanteen parempaan?”, Pakarinen pohtii.