Elinkeinoelämän suhdannetilanne heikko – näkymät kuitenkin parantuneet

27.01.2021

EK:n tammikuun Suhdannebarometrissa suomalaisyritykset arvioivat suhdanteen pysyneen heikkona vuodenvaihteen tienoilla. Talouden palautuminen koronakriisistä jatkuu lähikuukausien aikana, sillä suhdanneodotukset ovat nousussa.

”Suhdannetilanne on jatkunut heikkona, mutta näkymissä on tapahtunut selvää parantumista viime syksystä. Koronavirus hallitsee yhä tulevien kuukausien talouskuvaa, mutta suhdannenäkemysten nousu kielii jo kriisin jälkeisen vastarannan häämöttävän. Meneekö talouskuva odotetun mukaisesti eteenpäin, riippuu paljon rokotusten aikataulusta”, toteaa EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Suhdanneodotukset koko elinkeinoelämässä ovat nousseet saldolukuun -5, kun vielä lokakuussa oltiin -31 pisteen tasolla. Viime syksystä etenkin teollisuuden suhdanneodotukset ovat nousseet. Myös koronan runtelemissa palveluissa odotukset paranivat.

”Palautuminen on Suomessakin tapahtumassa samaa tahtia muun maailman kanssa. Teollisuuden tilanne on helpottamassa, mutta palvelualat kärsivät yhä. Rakentamisessa vaikeudet alkoivat jo ennen koronaa eivätkä ne ole vieläkään helpottaneet. Erot toimialojen ja yritysten välillä ovat yhä suuria”, Pakarinen jatkaa.

Kysynnän puute helpottanut hieman – yhä selkein kasvun este

Vastaajayrityksistä 38 % koki riittämättömän kysynnän ongelmaksi. Toiseksi eniten ongelmia aiheutti osaavan työvoiman saatavuus. Heikosta suhdanteesta huolimatta 14 % vastaajista raportoi osaavan työvoiman saatavuuden ongelmaksi. Työikäisen väestön väheneminen heijastuu yritysten toimintaan koko ajan enemmän.

”Suomen taloutta koronakriisi moukaroi viime vuonna kansainvälisesti vertaillen maltillisesti, mutta kriisin jälkeenkin edessä ovat vanhat vaivat. Todelliset ongelmat ovat rakenteellisia ja siksi talouden tuotantopotentiaalia tulisi vahvistaa työllisyys etunenässä. Julkisen talouden ongelmathan ovat koronakriisin myötä vain pahentuneet ja niitä ei velkarahalla voida ratkaista.” Pakarinen jatkaa.

EK:n Suhdannebarometri

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa. EK tiedusteli yrityksiltä tammikuussa 2021 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2020 neljännellä neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 391 yritystä, joilla on Suomessa lähes 250 000 työntekijää.