Jäänmurtajakauppoja valtion sisällä
Jäänmurto on ehdoton edellytys ulkomaankauppaa käyville yrityksille. Raaka-aineiden ja tuotteiden tuonnin ja viennin tulee olla häiriötöntä ja luotettavaa ympäri vuoden. Talvella tämä varmistetaan jäänmurtajilla. Suomalainen jäänmurtajakalusto on kuitenkin vanhentumassa ja uudistuksia tarvitaan koko 2020-luvun ajan.
Hallitus ilmoitti eilen käynnistävänsä koko jäänmurtokapasiteetin uudistamisen seuraavan 15 vuoden aikana. Kokonaisinvestointi on noin miljardi euroa.
Ensimmäisen uuden jäänmurtajan tilasi liikennevirasto viime vuonna valtion budjettirahoituksella ja EU-tuella. Tarkoitus oli samalla lisätä kilpailua jäänmurron operoinnissa kustannusnousun hillitsemiseksi.
Nyt hallitus on päättänyt myydä rakenteilla olevan jäänmurtajan liikennevirastosta valtionyhtiö Arctia Shipping Oy:lle.
– Elinkeinoelämälle on oleellista, ettei investointien kustannuksia sälytetä ulkomaankauppaa käyvien yritysten kontolle. Ulkomaankauppaa rasittavasta väylämaksun perimisestä tulisi luopua kokonaan, sanoo EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo.
– Jäänmurtajat ovat liikennejärjestelmän perusinfraa, kuten muutkin väylät ja niiden ylläpito. Valtio vastaa näin ollen jäänmurron tasosta, järjestämisestä ja rahoituksesta, jatkaa Haapasalo.
Kuva: Dora Cheffi-Arab