Rohkea strategia, ketterä toimintatapa ja innostava tarina – näillä eväillä kunnossapitoyritys Alltime kasvaa nyt vauhdilla Pohjoismaissa

14.11.2024

Kun Juha Murtopuro hyppäsi tammikuussa 2022 kiinteistö-, siivous- ja infrapalveluyritys Alltimen toimitusjohtajaksi, oli hänellä selkeä toimeksianto: kasvattaa Pohjoismaiden johtava rakennetun elinympäristön kunnossapitäjä. Kasvun tekijät -sarjan haastattelussa Murtopuro kertoo, miten kasvu rakennettiin.

Aiemmin noin 29 miljoonan euron liikevaihdon ja 250 hengen, pääosin Pohjois-Suomessa toimivalle Alltimelle Murtopuron toimeksianto tarkoitti jyrkkää kasvuloikkaa Pohjoismaiseksi, yli 100 miljoonan euron liikevaihtoluokan peluriksi. Kolmisen vuotta myöhemmin Alltime on vahvassa nousukiidossa lunastamassa paikkaansa alan johtavien yritysten joukossa ketteränä ja raikkaana haastajabrändinä.

Alltimen oranssi on viime vuosina ollut yleistyvä – tai kokonaan uusi – näky lukuisten paikkakuntien katukuvassa. Nopea kasvu on näkynyt myös mm. henkilöstömäärän nelinkertaistumisena yli 1000 työntekijään ja laajentumisena Ruotsiin. Vuonna 2025 tavoitteena siintää jo 140 miljoonan euron vertailukelpoinen liikevaihto. Samalla haastava taloustilanne on näkynyt myös kiinteistöpalvelualalla – miten kunnianhimoiselle kasvumatkalle on tässä markkinatilanteessa päätetty ja uskallettu lähteä?

”Alltimen tapauksessa meillä ei ole koskaan ollutkaan muuta vaihtoehtoa, kuin kasvaa. Alalla on käynnissä tietynlainen rakennemuutos ja uusjako sen konsolidoituessa erityisesti pääomasijoittajien vauhdittamana. Myös Alltimen pääomistajana toimii pääomasijoittaja MB Rahastot, jonka myötä kasvu on selkeä päämäärä,” taustoittaa Alltime Groupin toimitusjohtaja Juha Murtopuro.

”Kasvu ei siis meidän tapauksessamme ole tullut yllätyksenä tai vahingossa, vaan selkeän kasvustrategian toteuttamisen kautta. Lisäksi uskoimme, että markkinoilla olisi laajemminkin kysyntää ketterälle tavallemme toimia.”

Alltime Groupin toimitusjohtaja Juha Murtopuro

Rohkeat yrityskaupat vaativat rinnalle orgaanista kasvua

Alltime on profiloitunut kunnossapitoyrityksenä, joka Murtopuron sanoin ”ei rakenna mitään, vaan ylläpitää rakennettuja elinympäristöjä”. Palvelurepertuaari on täydentynyt myös yritysostoilla, ja koostuu nyt kiinteistö- ja tukipalveluista, siivouspalveluista, sekä infran kunnossapidosta maalla ja vesiväylillä erilaisten julkisten alueurakoiden muodossa.

”Olemme tehneet minun aikanani 7 yritysostoa tai liiketoimintakauppaa. Joukossa on ollut pieniä, alle 10 hengen yrityksiä, ja toisessa ääripäässä kesällä 2024 ostimme Arkean kiinteistö- ja siivouspalvelujen liiketoiminnot, mikä toi yön yli noin 400 uutta työntekijää. Tämä samalla yli kaksinkertaisti Suomen henkilöstömäärämme, joten kyseessä oli meille merkittävä liike. Jatkuvan M&A-toiminnan myötä olemme päässeet tasaisesti harjoittelemaan haltuunottoja, mikä on kehittänyt myös niihin liittyviä prosesseja ja osaamistamme,” Murtopuro kertoo.

Alltimen kasvumatkan näkyvimpiä askeleita oli laajentuminen Ruotsiin, kun se osti Alltime Sverigen pohjaksi ruotsalaisen Trienniumgruppenin vuonna 2023. Murtopuro näkee tämän järkevänä tienä myös muille samankaltaisille, kansainvälistä kasvua hakeville yrityksille.

Alltimen siivooja Smurfit Kappan tuotantolaitoksella Gävlessä Ruotsissa, jossa valmistetaan pakkausratkaisuja.

”Erityisesti nostaisin esiin epäorgaanisen kasvun merkityksen yrityksen laajentuessa maantieteellisesti uusille markkinoille, kuten Alltimen tapauksessa Ruotsiin. Valmis alusta, jota lähdetään kasvattamaan ja kehittämään on huomattavasti nopeampi tie, kuin ’green fieldinä’ palkata yksi tai muutama ihminen perustamaan toimintaa orgaanisesti.”

Samalla hän muistuttaa, ettei epäorgaaninen kasvu yksin riitä. ”Uskon vahvasti, että kaltaisemme kasvutarina vaatii aina orgaanista kasvua, vaikka isoimmat loikat tehtäisiinkin yritys- ja liiketoimintakaupoin. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, joten kasvunälkää on löydyttävä myös omasta liiketoiminnasta. Olemme toistaiseksi onnistuneet hyvin molemmilla osa-alueilla, kun esimerkiksi 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon orgaaninen kasvumme oli noin 14 prosenttia,” Murtopuro tähdentää.

Epätyypillisesti brändi edellä

Yksi Alltimen strategian painopistealueista on brändi – ei aivan tavanomaisin keihäänkärki alalla. Murtopuron mukaan tämä on ollut alusta asti tietoinen valinta, ja panostaminen markkinointiin ja brändiin on tukenut kasvumatkaa useampaakin kautta. Tunnettuuden ja myynnin tukemisen ohella se on toiminut eräänlaisena moottorina kasvulle ruokkimalla ihmisten innostusta yhteisestä matkasta.

”Näin raju kasvu on aina valtava muutos sekä nykyiselle, että yrityskauppojen mukana liittyvälle henkilöstölle. Varsinkin epäorgaanisessa kasvussa on tärkeää, että yrityksellä on innostava tarina, jossa halutaan olla mukana. Merkityksellinen missio, raikas ilme, yhden brändin strategia ja panostaminen vastuullisiin, ruohonjuuritason bränditekoihin ovat auttaneet tässä.”

Murtopuron mukaan ketteryys on keskeinen osa Alltimen brändiä, mikä nykypäivänä vaatii tuekseen vahvat digitaaliset valmiudet. Skaalautuviin ja liiketoimintaa mahdollisimman hyvin palveleviin järjestelmiin investoiminen onkin ollut keskeisimpiä askeleita kasvumatkalla.

”Mitä suuremmaksi yritys skaalaa toimintaansa, sitä enemmän tehokkuushyötyjä syntyy toistuvien manuaalisten työvaiheiden automatisoinnilla. Arkea helpottavat järjestelmät tukevat myös työntekijäkokemusta, ja toisaalta asiakkaat eivät maksa turhista työvaiheista, vaan henkilöstön aikaa vapautuu enemmän arvoa tuottaviin asioihin. Siksi lähdimme alusta asti rakentamaan täysin omaa toiminnanohjauksen, asiakaspalvelun, laskutuksen ja myynnin järjestelmää sekä siihen linkittyvää työntekijöiden mobiilisovellusta. Käytännössä koko tuotannollinen toimintamme pyöriikin nyt yhden järjestelmän sisällä.”

Toisena esimerkkinä ketteryydestä Murtopuro mainitsee matalan kynnyksen kokeilla uusia toimintatapoja.

”Meillä on matala organisaatio, jossa voidaan asiakastarpeiden mukaan päättää nopeastikin testata uusia asioita. Alltimella ei ole pitkää historian painolastia siitä, että ’asiat on aina tehty näin’. Esimerkiksi viime talvena pilotoimme raskaamman sähköisen kaluston käyttöä asiakkaamme Finavian talvikunnossapidossa, ja meillä on pääkaupunkiseudun kiinteistöpalveluissa täysin sähköisellä kalustolla toimiva tiimi. Vastuullisuus on yhä tärkeämpää paitsi meille, myös asiakkaillemme, ja siksi meidän on löydettävä uusia tapoja tukea heitä tällä osa-alueella.”

Seuraava kokoluokka kiikarissa

Alltime tavoittelee Murtopuron mukaan vuonna 2025 noin 140 miljoonan euron vertailukelpoista liikevaihtoa, mikä on ollut strategiakauden tavoitetaso. Kasvua ei tähän ole tarkoitus kuitenkaan lopettaa – päinvastoin.

”Meillä riittää tekemistä ensi vuoden tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta samalla käännämme katseita jo kohti uutta strategiakautta. Seuraava kasvuloikkamme tuleekin olemaan yli 100 miljoonan euron liikevaihdosta kasvaminen noin 500 miljoonan kokoluokkaan ja jalanjälkemme laajentaminen entisestään Pohjoismaissa.”

Murtopuro kannustaa muita kasvua tavoittelevia yrityksiä tekemään rohkeita, riittävän isoja liikkeitä, mikäli kasvua oikeasti halutaan tavoitella.

”Kasvu ja kansainvälistyminen ei synny puolivahingossa, vaan vaatii selkeää strategista tahtotilaa ja suunnitelmia. Vaikka Alltimen tarina voi kuulostaa tässä ruusuiselta, on tosiasiassa takana valtava määrä työtä, haasteiden selättämistä ja tietysti virheitäkin. Niihin ei kannata jäädä makaamaan, vaan kerätä opit matkaan ja lähteä ennakkoluulottomasti tavoittelemaan menestystä.”

Juha Murtopuron vinkit kasvuyrityksille

  1. Panosta orgaaniseen kasvuun, vaikka isommat loikat tehtäisiin yritysostoin
  2. Tarinalla on voimaa – varmista, että brändi tukee kasvumatkaa
  3. Varmista järjestelmien skaalautuvuus tulevaan kokoluokkaan
  4. Pidä kaikin keinoin kiinni pienen yrityksen ketteryydestä kasvaessanne
  5. Luo selkeä kasvustrategia, jota rohkeasti ja systemaattisesti toteutetaan

Väylänhoitaja tarkistamassa merenkulun turvalaitteen eli merimerkin kuntoa Helsingin edustalla. Kuva: Alltime Group Oy

Alltime Group Oy
  • Tarjoaa laaja-alaista kunnossapitoa yrityksille, taloyhtiöille ja julkisille asiakkaille:
    • Kiinteistö- ja tukipalvelut
    • Siivouspalvelut
    • Infrapalvelut maalla, eli kaupunkien ja kuntien kunnossapidon alueurakat
    • Infrapalvelut vesillä, eli merenkulun turvalaitteiden huolto ja asennus vesiväylillä
  • Vuoden 2024 arvioitu pro forma -liikevaihto noin 88 miljoonaa euroa (2023: 50 miljoonaa euroa)
  • Henkilöstömäärä: yli 1 000 Suomessa ja Ruotsissa
  • Perustettu 2006, päätoimisto Oulussa
  • Alltime on EK:n jäsenliitto Kiinteistyönantajien jäsenyritys