Yrityskummien viesti mikroyrittäjille: Älkää jääkö yksin! Apua on tarjolla!
Yrityskummien kokemuksen mukaan liian moni kääntyy mentorin puoleen siinä vaiheessa, kun hälytyskellot jo soivat. Taitavat neuvonantajat ovat kuitenkin olleet kääntämässä myös kriisiyhtiöitä menestykseen.
EK kartoitti yhdessä Yrityskummit ry:n kanssa, kuinka pk-yritykset ovat aktivoituneet käyttämään ulkopuolisten neuvonantajien apua. Tutkimustulosten ohella haaviin jäi kannustavia case-esimerkkejä.
Ota sparraaja mukaan riittävän aikaisin
Joensuussa toimiva Ääniavara on innovatiivinen terapia- ja ohjauspalveluja sekä tuotekehitystä tarjoava kuuden hengen yritys, joka sai taustatuekseen palkitun yrityskummin, kertoo toimitusjohtaja Maija-Riitta Hirvonen:
– Olemme saaneet Esa Komulaisesta ainutlaatuisen kannustajan. Meille on ollut tärkeää saada koepallottaa uusia ideoita kokeneen konkarin kanssa. Hän on antanut korvaamatonta apua pienen yrityksen johtamiskysymyksissä ja tarjonnut myös hyödyllisiä kontakteja.
Yrityskummi, pitkän kauppakamariuran tehnyt Esa Komulainen kertoo Ääniavaran olevan positiivinen poikkeus:
– Liian usein apua haetaan liian myöhään, kun haasteet ovat jo ehtineet kärjistyä ongelmiksi. Ääniavara taas on vahvassa kehitysvaiheessa oleva eteenpäin menijä, jota on ollut innostavaa sparrata. Heidän tapauksessaan olen saanut olla enemmänkin haastaja, joka auttaa jatkokehittämään ideoita ja pitämään fokusta.
Yksi neuvonantajan tärkeä tehtävä on ohjata kohdeyritystä tarvittaessa kääntymään ammattilaisen puoleen esimerkiksi tilitoimisto- tai juridiikkapalveluiden hankkimiseksi, Komulainen muistuttaa.
Yrityskummit itse tekevät työtään maksutta. Paras palkkio on tyytyväisen yrittäjän kiitos, sanoo vaasalainen Markku Kumpeli, jolla on kokemusta jo lähes 20 yrityksen mentoroinnista:
–Yhteistyö käynnistyy tyypillisesti niin, että yrittäjä hakee apua myynnin ja markkinoinnin kysymyksiin. Kun sitten paneudun yrityksen tilanteeseen tarkemmin, tarpeet paljastuvat yleensä laajemmiksi. Usein jopa akuutimpi avuntarve liittyy talouspuoleen. Harmillisinta on se, että liian moni kääntyy mentorin puoleen siinä vaiheessa, kun hälytyskellot jo soivat.
Vaikeuksien kautta voittoon
Kriisikin voidaan kuitenkin kääntää voitoksi. Turkulainen Puuha Group on nykyisin menestyvä kasvuyritys, joka tunnetaan Muumi-aiheisista leikkikentistään. Toimitusjohtaja Marko Mäkelän mukaan ulkopuolisella sparraajalla oli ratkaiseva rooli, kun tappiollinen yritys kammettiin kannattavaksi:
– Tulin itse Puuha Groupiin todella vaikeassa vaiheessa. Tiesin, että edessä oli rankka saneeraus. Onneksi myös ymmärsin, että siitä selviäminen edellyttää rautaisia taustavoimia. Hain meille ulkopuolisen neuvonantajan, enkä ole päätöstä sekuntiakaan katunut.
– Yrityskummi Jarmo Tammisen kanssa käärimme hihat. Teimme tosi isoja ja vaikeitakin valintoja. Yhteistyö tuotti tulosta ja tappio kääntyi reippaassa tahdissa voitoksi. Tärkeää oli myös kotimaisen pääomasijoituksen saaminen Juuri Partnersin kautta. Sittemmin vuosittainen kasvuvauhti on kiritty 30 pinnaan ja nyt viritetään ensimmäistä Muumi-teemapuistoa Japaniin. Laajenemme Pohjoismaihin vielä tämän vuoden aikana.
Neuvonantajia tarjolla monen kanavan kautta
Pk-neuvonantajien viesti yrittäjille onkin: älkää jääkö yksin, hankkikaa taustavoimia! Apuvoimien saaminen ei välttämättä ole kallistakaan – se voi jopa ilmaista kuten Yrityskummien tapauksessa.
Mentoreita on tarjolla monen kanavan kautta, kannustaa EK:n johtava asiantuntija Jari Huovinen.
– EK on mukana eri organisaatioille avoimessa 10 000 neuvonantajaa -kampanjassa, jonka tavoitteena on lisätä ulkopuolisten taustavoimien käyttöä pk-yrityksissä. Kannattaa käydä kampanjan verkkosivustolla, josta löytyy kootusti tietoa eri neuvonantajatahoista ja niiden ylläpitämistä välityspalveluita.
– Mitä pienemmillä resursseilla toimitaan, sitä arvokkaampaa ulkopuolinen näkemys ja konkarin kokemus ovat. Apua on saatavilla niin yritystoiminnan yleiseen pyörittämiseen kuin vaikkapa viennin käynnistämiseen tai digitalisaatioon.
Tutustu tarkemmin:
www.yrityskummit.fi
www.10000neuvonantajaa.fi