Lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnos
Opetushallitus on pyytänyt lausuntoa lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnoksesta.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK lausuu kunnioittavasti seuraavaa:
EK pitää erittäin tärkeänä, että lukion ja korkeakoulujen yhteistyötä sekä lukion työelämäyhteyksiä lisätään. Taloustutkimuksen EK:n toimeksiannosta alkuvuodesta 2019 toteuttaman ammatillisen koulutuksen kyselyn perusteella työllistävistä pk-yrityksistä ainoastaan 26 prosenttia on tehnyt yhteistyötä lukioiden kanssa. Lukiolain 8 §:n mukaisen yhteistyön rakentamisessa on siis vielä kehitettävää.
Lukion opetussuunnitelmatyössä on tärkeää vastata tulevaisuuden osaamistarpeisiin . Tulevaisuuden digitalisoituvassa ja kansainvälistyvässä työelämässä matematiikan, luonnontieteiden ja vieraiden kielten osaamisen merkitys korostuu entisestään, yleissivistystä unohtamatta . Lukiota ja ylioppilastutkintoa koskevaa lainsäädäntöä tulisikin uudistaa nostamalla matematiikka äidinkielen rinnalle osaksi jokaista ylioppilas tutkintoa . Opetussuunnitelman perusteissa tulisi vahvistaa opiskelijoiden yrittäjyysasennetta ja -valmiuksia sekä monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöä. Työelämävalmiuksia parannetaan kehittämällä laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia .
EK toivoo, että perusteiden jatkovalmistelussa kiinnitettäisiin erityistä huomiota seuraaviin asioihin.
- EK pitää tärkeänä, että opetussuunnitelman laatimisessa kuultaisiin sidosryhmiä laajasti. Perusteluonnoksessa edellytetään koulutuksen järjestäjältä ainoastaan opiskelijakunnan, opiskelijoiden ja lukion henkilöstön kuulemista. EK:n näkemyksen mukaan koulutuksen järjestäjän tulisi kuulla ennen opetussuunnitelman hyväksymistä myös ainakin niitä työnantajia, korkeakouluja ja muita oppilaitoksia, joiden kanssa lukio tekee yhteistyötä. Maininta tästä olisi syytä lisätä perusteisiin.
- Opiskeluympäristöt kappaleeseen olisi EK:n näkemyksen mukaan hyvä lisätä maininta myös TET-jaksoista sekä kesätöistä työelämästä ja yrittäjyydestä kokemusta tuovina oppimisympäristöinä. Lisäksi osana oppimisympäristöt ja -menetelmät kappaletta olisi syytä nostaa oppimisanalytiikan hyödyntäminen oppimisen tukena ja keinona oppimistulosten parantamiseen esille.
- Yrittäjyyden edistäminen jää perusteluonnoksessa liian vähäiseksi suhteessa lukiolain 13 §:n sisältöön. EK pitää tärkeänä , että yrittäjyys mainitaan kappaleen 3.6. otsikossa yhdessä korkeakoulujen, työelämän ja kansainvälisyyden kanssa. Yrittäjyys valmiudet on syytä nostaa työelämävalmiuksien rinnalle myös tekstissä (myös alaotsikoksi sivulle 13 ”työelämä- ja yrittäjyys valmiudet”).
- Talousosaaminen on EK:n näkemyksen mukaan syytä nostaa osaksi laaja-alaista osaamista joko seitsemäntenä erillisenä kokonaisuutena tai osaksi yhteiskunnallista osaamista. Lukiokoulutukseen on tärkeää sisällyttää oman talouden hallintaan liittyviä sisältöjä. Talousasioiden perustuntemus luo pohjaa laajemmalle talouden ymmärtämiselle, yrittäjyydelle ja ylivelkaantumisen ehkäisemiselle.