Kasvavan protektionismin vastapainoksi EU:n on otettava vastuuta sääntöpohjaisen vapaakaupan puolustajana. Kauppapolitiikka on oltava keskeinen painopiste EU:lle.
WTO:n ja sen riitojenratkaisun toimintakyky on turvattava.
EU:n kauppapoliittista toimintakykyä on vahvistettava huolehtimalla riittävistä resursseista. Kauppasopimuksia ei pidä välineistää liikaa muiden politiikkatavoitteiden edistämiseksi.
EU:n on ehkäistävä myös uudenlaisten kaupanesteiden syntyä esimerkiksi rajat ylittäville tietovirroille.
Yhdysvaltojen kanssa on löydettävä rakentavia keinoja tiivistää suhteita ja poistaa kaupanesteitä.
Kiinan kauppaa vääristäviin toimiin on haettava ratkaisuja, jotka eivät ole ristiriidassa EU:n sisämarkkinoiden tai yhteisen teollisuus- ja kilpailupolitiikan perusteiden kanssa.
Toimivan kansainvälisen kaupan ja investointien elinehto on Maailman kauppajärjestö WTO:n toimintakyvyn vahvistaminen. WTO tarjoaa kansainväliselle kaupankäynnille tärkeän sääntöpohjan, jonka toimeenpanoa ja kehittämistä on tärkeää vahvistaa. On löydettävä uusia keinoja edistää kaupan vapauttamista ja sääntöjen kehittämistä WTO:n piirissä. Käytännössä tämä tarkoittaa etenemistä pienemmissä maaryhmissä.
EU:n kauppasopimusten verkosto vastavoima protektionismin kasvulle
EU:n kahdenvälisten kauppa- ja investointisopimusten neuvotteleminen ja toimeenpaneminen on keskeisin keino ehkäistä EU-yritysten kohtaamaa protektionismia. Vapaakauppasopimukset tarjoavat yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja alempia kaupankäynnin kustannuksia sekä ennakoitavampaa toimintaympäristöä. Kauppasopimukset johtavat viennin kasvuun ja siten niillä on myös positiivista vaikutusta talouteen ja työllisyyteen.
Jotta EU:n kauppapolitiikka voi olla tuloksellista myös tulevaisuudessa, EU:n kauppapoliittista toimintakykyä on vahvistettava huolehtimalla riittävistä resursseista ja prosessien tehostamisesta. On myös pidettävä huolta siitä, että EU ei lähde välineistämään kauppapolitiikkaansa liikaa muiden politiikkatavoitteiden edistämiseksi.
Digitalisaation ja palveluiden merkitys korostuu myös kauppapolitiikassa
Digitalisaatiosta on tullut maailmantalouden uusi muutosvoima ja globalisaation kirittäjä. Myös kauppapolitiikassa on luotava uusia sääntöjä, joilla varmistetaan, ettei protektionismi uhkaa digitalisaatio tuomia uusia mahdollisuuksia. EU:n olisikin kyettävä neuvottelemaan esimerkiksi vahvempia sääntöjä, jotka mahdollistavat tietovirtojen sujuvan liikkumisen valtioiden rajojen yli.
EU:n navigoitava USA:n ja Kiinan kiristyvien välien keskellä
EU:n globaalin aseman heikkeneminen suhteessa nouseviin talouksiin asettaa uudenlaisia haasteita, kun EU:n kyky muokata globalisaatiota omien arvojensa mukaan laskee. EU-maiden yhtenäisyys suhteessa muihin maihin on entistä tärkeämpi tavoite.
EU:n ja USA:n yhteistyön ja luottamuksen parantaminen on keskeistä. Taloussuhteet on palautettava takaisin oikealle raiteelle keskittymällä yhteisiin etuihin kaupanesteiden purkamisessa ja sääntely-yhteistyössä.
Kiinan merkitys suomalaisyrityksille kasvaa jatkuvasti. Samalla liiketoimintaympäristöön liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Kiinan kauppaa vääristäviin toimiin on haettava ratkaisuja, jotka eivät ole ristiriidassa EU:n sisämarkkinoiden tai yhteisen teollisuus- ja kilpailupolitiikan perusteiden kanssa.
Toimivan kansainvälisen kaupan ja investointien elinehto on Maailman kauppajärjestö WTO:n toimintakyvyn vahvistaminen. WTO tarjoaa kansainväliselle kaupankäynnille tärkeän sääntöpohjan, jonka toimeenpanoa ja kehittämistä on tärkeää vahvistaa. On löydettävä uusia keinoja edistää kaupan vapauttamista ja sääntöjen kehittämistä WTO:n piirissä. Käytännössä tämä tarkoittaa etenemistä pienemmissä maaryhmissä.
Tilaa Kauppapolitiikan uutiskirje
Oletko kiinnostunut kansainvälisestä kaupasta ja kauppapolitiikan ajankohtaisista teemoista? Kansainvälisen kaupan tiimimme koostaa säännöllisesti ajankohtaisanalyysin Kauppapolitiikan uutiskirjeeseen.
Yrittäjyys ja kansainvälinen kauppa:
Geotalous ja Suomen kauppasuhteet ml. EU-Kiina-USA-Intia-Brasilia;
Maailmankaupan sääntely ml. G20/G7, OECD, WTO, YK ja EU
EU:n kauppa- ja investointistrategia: Suomen kauppapoliittiset tavoitteet
Vienninedistäminen ml. valtiovierailut ja kv. yritysdelegaatiot