Liikenne ja infra
Tavoitteemme
- Liikenneolosuhteita on kehitettävä kohti pohjoismaista kilpailukykyistä tasoa aiempaa korkeammalla rahoitustasolla ja pitkäjänteisillä suunnitelmilla.
- Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tulee jatkaa kansallisia tukia ja kannusteita, jotta ajoneuvokanta uudistuu sekä käyttövoimurros ja lataus- ja jakeluinvestoinnit nopeutuvat.
- Yritysten liikenteeseen ja logistiikkaan kohdistuvien verojen ja maksujen tulisi olla kilpailukykyisiä verrattuna samoilla markkinoilla kilpaileviin maihin ja yrityksiin.
Pääteiden ja rataverkon modernisointi
Yritykset valitsevat logistiset järjestelmät liiketoiminnan lähtökohdista. On tärkeää, että yritykset menestyvät ja investoivat Suomessa myös sijainnin ja logististen ratkaisujen perusteella. Kansainvälisessä kaupassa tarvitaan sujuvat yhteydet satamiin ja vahvat tavaravirrat merille.
Kotimaan liikenteessä on pitkät etäisyydet, jota varten tarvitsemme korkealaatuiset päätiet ja rataverkon. Pääväylien laatua on parannettava, jotta niille saadaan lisää liikennöintikapasiteettia. Pääteiden osalta tämä tarkoittaa moottoritieosuuksien pidentämisiä, lisää kaistoja sekä nykyistä leveämpiä teitä. Junaliikenteessä rataverkon modernisointi edellyttää lisää kaksi- tai moniraiteisia yhteysvälejä.
Liikenteen päästöt puolitetaan 2030 mennessä
Liikenne- ja logistiikkapalveluyritykset ovat sitoutuneet tavoittelemaan liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Yritykset alentavat päästöjä digitalisoitumisella, tuottavuuden parantamisella sekä kehittämällä palveluja. Lisäksi on uudistettava ajoneuvokantaa sekä panostettava liikenneinfran ja lataus- ja jakeluinfran kehittymiseen.
Tieliikenteen verot ja maksut
Tieliikenteen verotusta ei ole varaa korottaa, eikä ottaa käyttöön uusia veroja tai maksuja kuten kansallista tieliikenteen päästökauppaa.
Liikenteen päästöjen vähentäminen tulee toteuttaa niin, että sillä ei heikennetä suomalaisyritysten kilpailukykyä eikä kotitalouksien ostovoimaa. Suomen edetessä ilmastotoimissa EU:ta nopeammin tulee lisäkustannukset tasoittaa yrityksille logistisen kilpailukyvyn varmistamiseksi. Polttoaineverotusta voidaan laskea kokonaisuudessaan tai ammattikäytössä olevan dieselin osalta.
Suomessa tulee varmistaa, ettei liikenteen päästöihin kohdistu moninkertaisia maksuja. Jos EU:ssa käynnistyy tieliikenteen päästökauppa, on kansallisia veroja alennettava vastaavasti.
Asiantuntijamme aiheesta
Tiina Haapasalo
Johtava asiantuntija