Designheijastimilla vientiin
Palvelu ja muotoilu ovat helsinkiläisen Saintexin aseita halpatuontia vastaan. Strategia toimii myös viennissä.
Kurkimäen teollisuusalueella Itä-Helsingissä toimiva Saintex todistaa, että vääjäämättömänä pidettyä aasialaista rynnistystä vastaan voi taistella oikealla strategialla. Saintex valmistaa muun muassa heijastimia, hiirimattoja ja linssiliinoja. Yhtiön nettisivulta löytyy kaikkiaan 38 tuoteryhmää, joissa kaikissa aasialaisten valmistajien kuvittelisi olevan ylivoimaisia. Saintex ei kuitenkaan pelkästään tyydy torjumaan halpatuontia, vaan lähtee myös vastahyökkäykseen.
– Marja Kurki on perustanut yli 50 myymälää silkin kotimaahan Kiinaan. Miksipä mekin emme menisi ja näyttäisi laadun voimaa heijastimillamme, Saintexin toimitusjohtaja Susanna Blomqvist sanoo.
Heijastimet ovat Saintexin suurin ylpeydenaihe, joka tuo noin kolmanneksen yhtiön liikevaihdosta. Suomen heijastinmarkkinoilla Saintex on ylivoimainen ykkönen. Kotimaisen valmistajan ylivoima on mahdollista siksi, että valtaosan heijastimista ostavat liikelahjoiksi muun muassa pankkien ja vakuutusyhtiöiden kaltaiset yritykset, jotka haluavat räätälöityjä laatutuotteita. Lisäksi heijastimia menee paljon erilaisiin tapahtumiin.
Kotimainen hengenpelastaja
Lähteet: Wikipedia, Liikenneturva. |
Saintexilta tällaiset asiakkaat saavat esimerkiksi logonsa näköiset heijastimet nopealla aikataululla. Tapahtumajärjestäjille heijastimien kaltaiset tuotteet puolestaan tulevat usein mieleen vasta viime metreillä. Saintex onkin päässyt todistamaan nopeutensa toimittamalla erääseen tapahtumaan 30 000 heijastinta viikon toimitusajalla. Vastaava ei olisi mahdollista Aasiasta tilattuna. Ja toki moinen vaati rutistusta myös Kurkimäellä.
Blomqvist uskoo, että energian ja kuljetusten kallistuminen tulee entisestään parantamaan eurooppalaisen tuotannon etua laajemminkin.
– Muutos on jo alkanut. Mekin voimme nyt ostaa eurooppalaisilta valmistajilta monenlaista, mitä täällä ei valmistettu muutama vuosi sitten ollenkaan.
Kuljetuskustannukset korostuvat etenkin pienissä sarjoissa, joiden kuljettaminen Aasiasta olisi kohtuuttoman hidasta ja kallista. Kotimaassa Saintexilla on nopeuden ohella toinenkin markkinointietu. Täällä yhtiö voi bongata kiinnostavia logoja ja tarjota proaktiivisesti potentiaalisille asiakkaille räätälöityjä tuotteita, joita asiakas ei välttämättä itse ole ajatellutkaan.
Heijastin kasvoi koruksi
Design on yhtiön toinen keskeinen kilpailuase. Yhtiölle heijastimia ovat suunnitelleet muun muassa Paola Suhonen, Eero Aarnio, Elina Aalto, Saara Renvall ja Ilkka Suppanen.
Muotoilun avulla heijastin on noussut vaatteen koristeeksi niille, joille hengen pelastaminen ei ole riittävä motivaatio tuotteen käyttöön. Muotoilu on sen verran trendikästä, että myös New Yorkin modernin taiteen museo MoMA on tilannut Saintexilta Aallon ja Renvallin suunnitteleman Iso Sulka -heijastimen myymäläänsä.
Viennin yhtiö aloitti tosin jo muutama vuosi sitten Sveitsiin ja Japaniin. Japanissa yhtiö löysi onnekseen agentiksi yhtiön, jolla oli oikeudet Ressu-sarjakuvaan.
– Tarvitsemme ilman muuta vientimaassa agentin. Esimerkiksi Japaniin emme olisi mitenkään päässeet omin avuin, myyntijohtaja Ben Blomqvist sanoo.
Nyt yhtiö on löytänyt USA:sta agentin, jonka avulla yhtiö aikoo vallata palasia Pohjois-Amerikasta.
Viennissä jalankulkijan heijastin on haastava tuote siksi, että missään muualla ei ole vastaavaa heijastinkulttuuria kuin heijastimien synnyinmaassa Suomessa. Täällä Liikenneturva on tehnyt ainutlaatuisen hyvää työtä heijastimien puolesta. Olosuhteet ovat kuitenkin otolliset kaikkialla.
– Moni mieltää heijastimen kausituotteeksi, mutta monissa Euroopan maissahan on säkkipimeää keskellä kesääkin, Ben Blomqvist sanoo.
Laatu elintärkeää
Vaikka Saintex on suojannut pehmoheijastimien puristustekniikan hyödyllisyysmallisuojalla, on yhtiön tuotteista alkanut jo näkyä kopioita maailmalla. Saintexilla uskotaan, että kotimainen laatu on heijastimissa suorastaan elintärkeä valtti. Näin voi sanoa, sillä osa kiinalaisista kopioista ei edes toimi heijastimena. Viranomaisten tiukat vaatimukset ovatkin suuri etu kotimaiselle valmistajalle, jonka tuotteet ovat Tukesin valvomia ja Työterveyslaitoksen testaamia.
Jatkuva kehitystyö on yksi ase kopioita vastaan. Saintexilla on parisataa omaa heijastinmallia, minkä lisäksi yhtiö on valmistanut suunnilleen saman määrän asiakkaille räätälöityjä tuotteita.
Samalla tavoin yhtiön täytyy kehittää koko ajan muita tuotteita, jotka unohtuvat helposti keskustelusta heijastimien hohdossa. Yhtiö on muun muassa ostanut eläkkeelle jääneeltä suomalaisyrittäjältä osaamisen, jolla voi valmistaa kohokuvioituja nahkatuotteita. Luontevia kasvumahdollisuuksia voisi nähdä myös hitec-liinalla, jolla voi puhdistaa esimerkiksi matkapuhelimien ja tablettien tahmaiset näytöt.
Saintexilla on oivallettu myös se, että ICT-pohjaiset ratkaisut avaavat uusia mahdollisuuksia kaikkien toimialojen yrityksille. Tällaisia pohdintoja on myös 65-vuotiaan Saintexin suunnittelupöydällä. Yhtiössä ymmärretäänkin päättäjien into saada maahan uudenlaisia kasvuyrityksiä, mutta niiden huumassa ei pitäisi unohtaa perinteisiä yrityksiä.
– Kun näitä vanhoja yrityksiä pöyhentää uusilla ideoilla, voi syntyä paljon uusia työpaikkoja, Susanna Blomqvist pohtii.
Saintex Oy lyhyesti
Kotipaikka: Helsinki
Toimiala: Muovituotteiden valmistus
Liikevaihto 2012: 2,2 miljoonaa euroa
Henkilöstö: 14
[kainalojuttu]
Teksti: Risto Pennanen, kuvat: Risto Pennanen ja Piia Määttä / Saintex