Hannula bloggaa: Ammatillisen rahoitusmallia ei saa vesittää
Ammatillisen koulutuksen uudistaminen reformin hengessä on hyvässä vauhdissa. Oppilaitoskenttä on käärinyt hihat ja tehnyt hyvää työtä. Tavoitteena on lisätä opiskelijoiden työllistymistä uudistamalla koulutusprosesseja, nopeuttamalla opintoaikoja ja tiivistämällä yhteistyötä työelämän kanssa. Uuden ammatillisen rahoitusmallin osalta on käynnissä siirtymäaika. Rahoitusmallissa oppilaitoksia palkitaan siitä, että opiskelijat työllistyvät ja oppilaitokset tarjoavat sellaista koulutusta, jolle työelämässä on kysyntää.
Työllisyyden edistämisessä ammatillinen koulutus on pelintekijän paikalla. Se tarvitsee täyden tuen tässä myös hallitukselta, koska koulutuksen uudistaminen on pitkäjänteistä työtä. Parasta ennakoitavuutta on työrauha oppilaitoksille. Siksi opetusministeri Anderssonin suunnitelmat jäädyttää uusi rahoitusmalli siirtymävaiheen tilanteeseen herättävät suurta huolta. Rahoitusmallin kannusteet ovat aivan keskeisessä roolissa mm. oppisopimuksen käytön lisäämisessä tai jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien järjestämisessä.
Suurin osa ammatillisen opiskelijoista on aikuisia. Oppilaitoksilta odotetaan tutkintoa lyhyempien kokonaisuuksien, tutkinnon osien ja tarjonnan kehittämistä. Aina ei tarvita koko tutkintoa, vaan tutkinnon osat mahdollistavat nopean osaamisen päivittämisen ja moniosaajuuden kasvattamisen. Niukkojen resurssien tehokkaan käytön näkökulmasta on tärkeää, että aikaisempi osaaminen tunnistetaan.Näin kenenkään ei tarvitse istua koulunpenkillä sen vuoksi, että rahoitusmalli ohjaa pitämään opiskelijoista kiinni tilanteessa, jossa opiskelijalla on jo osaamista sekä mahdollisuus näyttää osaamisensa ja siirtyä työelämään.
Ammatillisen koulutuksen tehtävät ovat monipuoliset eikä mitään niistä voida priorisoida ohi muiden. Nuorten syrjäytymisen ehkäisyn rinnalla on huolehdittava jatkuvan oppimisen tarjonnasta ja yritystarpeisiin vastaamisesta. Työelämän muutos vaatii uudistamaan osaamista ja ammatti- ja erikoisammattitutkinnot tarjoavat tähän erinomaisen mahdollisuuden. Rahoitusmallin osalta onkin pysyttävä mallissa (50/35/15), jossa oppilaitoksia palkitaan hyvästä työstä ja tuloksista erilaisten opiskelijoiden ja työelämän osaamistarpeisiin vastaamisessa.