Outi Ervasti bloggaa: Team Finlandilla nyt näytön paikka
Team Finland -vuosiseminaarin perusteella Suomi on täynnä tulevaisuuden uskoa ja rajattomia mahdollisuuksia. Mahdollisuuksiin pitäisi nyt olla entistä helpompi tarttua, kun yhden luukun palvelumallia aletaan viedä käytäntöön.
Team Finlandilla oli viime viikolla neljäs vuosiseminaari. Tänä vuonna tilaisuudessa oli rento tekemisen meininki. Nyt ei listattu Suomen talouden madonlukuja tai heikkouksia, vaan keskityttiin maamme vahvuuksiin. Valittamista ei sallittu. Avainsanat olivat mahdollisuudet, kv-palveluiden selkeys ja yritysyhteistyö. Lisäksi kasvuyrittäjyys ja startup-yritykset olivat aiempaa vahvemmin fokuksessa.
Katse oli suunnattu maailmalla avautuviin mahdollisuuksiin ja tulevaan. Kuulimme vinkkejä eri maista ja markkinoista, ja siitä, missä Team Finlandista voi olla oikeasti yrityksen maailmanvalloitukselle hyötyä. Yritykset puolestaan kertoivat omia kasvutarinoitaan. Paljon mielenkiintoista jäi mieleen.
USA:n markkinoilla pitää myydäkseen puhua ja paljon – tässä pääkonsuli Juha Markkanen oli omassa puheenvuorossaan paras elävä malliesimerkki. Afrikassa suomalaiset yritykset eivät vain suunnittele, vaan bisnestä tehdään jo tosissaan, mistä lahtelainen Peikko Group on upea esimerkki. Afrikkalaisesta korruptiosta puolestaan selviää huomattavasti vähemmällä, kun ottaa mukaan tapaamiseen suomalaisen virkamiehen Finprosta. Venäjänkään kaupan esteisiin ei juututtu, vaan fokusoitiin keinoihin ylittää esteet. Miten tavoittaa Venäjän yli 50 miljoonaa maksukykyistä somettajaa, joille verkkokauppa avaa aivan uusia mahdollisuuksia shoppaamiseen? Toisaalta jos Venäjä ei yksinkertaisesti nyt vedä, korvaavan markkinan voi löytää esimerkiksi Egyptistä, kuten Valio on löytänyt maitojauheelleen. Mutta aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, jo Ruotsissa ja Norjassa olisi nykyistä enemmän tilausta suomalaiselle osaamiselle.
Kotimaan osuudessa Team Finlandin ja poliittisen johdon pääviesti kiteytyi palvelutarjonnan kiteyttämiseen ja virkamiesten jalkautumiseen yrityksiin. Suomen ja suomalaisten vahvuus on kyky ratkoa visaisia ongelmia, mitä pitäisi hyödyntää myös maakuvamme markkinoinnissa. Yhtä lailla luovaa ratkaisukykyä on ja tarvitaan edelleen myös suomalaisen kv-palvelutarjonnan selkeyttämisessä yrityksiin päin. Ministeri Rehnin lanseeraama kotimaan palvelumalli yrityksille nimettävine palvelutiimeineen on askel oikeaan suuntaan. Team Finlandilla onkin tässä nyt näytön paikka.
Ja ainakin yhdessä asiassa Team Finland on lyönyt läpi myös naapurimaissamme. Saattaa olla, että jo ensi vuonna meidän Team Finland saa rinnalleen Team Swedenin, Team Norwayn sekä Team Estonian.
Lue tarkemmin Team Finlandin tuoreista muutoksista EK:n nettiuutisesta.