Saako yritys ottaa käyttöön koronapassin?

Yrittäjä voi välttää koronarajoitukset vaatimalla asiakkailtaan koronapassin. Rajoitukset liittyvät aukioloaikoihin ja henkilömääriin. Entä voiko passia vaatia elinkeinonharjoittaja, jonka toimintaa nämä rajoitukset eivät koske? Vastauksen löytämiseksi on peruutettava aikaan ennen koronaa ja koronalakeja.

Koronapassia koskevat määräykset ovat tartuntatautilaissa. Julkisuudessa on väitetty, että se sanelee nyt tyhjentävästi, milloin passia saa käyttää. Passin vaatiminen muissa tilanteissa ilman nimenomaista lakipykälää olisi kiellettyä ja laitonta syrjintää.

Asia ei ole näin yksinkertainen. Elinkeinon harjoittaminen on perustuslain takaama oikeus. Samoin omaisuuden suoja. Jokaisella on oikeus hankkia toimeentulonsa työllään tai elinkeinollaan, ja jokaisella on oikeus yrittää saada omaisuudelleen paras mahdollinen tuotto.

Perusoikeudet ovat olleet olemassa jo kauan ennen koronaa, eivätkä ne ole tietenkään hävinneet minnekään tartuntataudin myötä. Eikä niitä voitaisi tavallisella lailla noin vain rajoittaakaan.

Riskien arviointi ja hallinta ovat olennainen osa yritystoimintaa. Korona aiheuttaa nyt isoja riskejä melkeinpä jokaiselle yritykselle. Eikö yritys siis saisi suojata toimintaansa vaarallisen tartuntataudin uhalta? Pitäisikö siihen saada erikseen lupa eduskunnalta?

Asiaa voi valottaa parin yksinkertaisen esimerkin avulla.

Lähes jokainen on käynyt näyttelyssä, jossa pyydetään käyttämään kenkäsuojia. Koronan levitessä ruokapuhvetissa on desinfioitava kädet. Jos et halua sopeutua perusteltuihin vaatimuksiin, voit jäädä ulos, eikä siihen ole nokan koputtamista. Kenkäsuojien tai käsidesin käytön vaatiminen ei ole syrjintää eikä muutoinkaan laitonta, vaikka kummastakaan ei ole lakikirjassa riviäkään. Niihin on hyväksyttävä syy.

Sama logiikka käy myös koronapassiin. Elinkeinonharjoittaja voi pyrkiä suojaamaan asiakkaitaan, itseään ja omaa elinkeinoaan koronapassilla. Moni uskaltautuu ravintolaan, tapahtumiin ja palvelujen pariin juuri siksi, että käytössä on passi. Yhteiskuntakin hyötyy, kun ihmiset voivat tehdä työtään.

Kiellettyä syrjintää on se, että asiakkaat pannaan eriarvoiseen asemaan ilman hyväksyttävää syytä. Yritys voi valita asiakkaansa, mutta valintaperuste ei saa olla syrjivä, kuten ihonväri tai kansalaisuus. Kun erilaiseen kohteluun on perusteltu syy, se ei ole syrjintää.

On itse asiassa vaikeaa keksiä, mikä voisi olla parempi syy asiakkaiden sisäänpääsyn rajoittamiseen kuin vaarallisen tartuntataudin torjuminen. Se että koronapassi on määrätty yöravintolassa pakolliseksi, ei estä myös muita elinkeinonharjoittajia hyödyntämästä sitä, kunhan käytölle on asiallinen peruste.