Suomalaiset kärkiyritykset vastaavat koronaan: valmius miljardiluokan investointeihin digiin ja ilmastoon

24.08.2020

Johtavat suomalaisyritykset hakevat yhdessä keinoja kasvattaa etumatkaansa digitalisaatiossa ja vihreässä taloudessa. Yhteisellä visio- ja innovaatioyhteistyöllä on luotu edellytyksiä miljardiluokan investoinneille liittyen digitaaliseen asiakas- ja palvelukokemukseen, teollisiin prosesseihin, tuottavuuden kehittämiseen, etätyöhön ja ilmastoratkaisuihin. Yritysjohtajien mukaan koko Suomella on nyt kirin paikka: digitaalisten investointien ja julkisen innovaatiorahoituksen hetki on nyt. Investoinnit maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti uuden talouskasvun, työpaikkojen ja viennin muodossa.

EK:n puheenjohtajan, Fortumin silloisen toimitusjohtajan ja nyt Nokian toimitusjohtajana toimivan Pekka Lundmarkin aloitteesta käynnistetyssä hankkeessa ovat olleet mukana Nokian ohella ABB, Cargotec, Finnair, Fortum, Konecranes, Kreab, Neste, OP Ryhmä, Varusteleka, VTT ja Wärtsilä. Visiotyön ohella hankkeessa on pohjustettu merkittäviä investointeja, jotka julkisen innovaatiorahoituksen lisääminen mahdollistaisi muun muassa maailmanluokan asiakaskokemuksen kehittämiseen, ilmastoneutraaliin teollisuuteen ja liikenteeseen, teolliseen etäoperointiin 5G-ympäristössä, automatisoituun merilogistiikkaan, etätoimintojen kyberturvallisuuteen sekä digiajan johtamiseen ja työntekoon. Lisäksi laadittiin analyyseja siitä, millaisia muutoksia korona on aiheuttanut asiakkaiden odotuksissa ja mitä se tarkoittaa liiketoiminnalle.

Koronakriisi on johtanut kaikkialla maailmassa digitalisaation kiihtymiseen, mikä puolestaan mullistaa markkinoita ja bisnesmalleja sekä auttaa nostamaan tuottavuutta ja nopeuttamaan arvon luomista asiakkaalle. On selvää, että korona on muuttanut merkittävästi ja pysyvästi myös kuluttajakäyttäytymistä. Siksi digitalisaatiota pitää vauhdittaa ja palveluja kehittää nopeasti, jotta ne vastaavat kasvavaan kysyntään ja kuluttajien palveluodotuksiin. Suomalaisilla on nyt mahdollisuus kehittää uusia uniikkeja, helposti skaalautuvia palveluita ja luoda globaalia kilpailuetua.

Suomalaisyritysten etsikkoaika on käsillä – juuri nyt on oltava liikkeellä, eikä jäädä koronan takia odottamaan parempia aikoja tai olojen normalisoitumista. Meneillään on vuosikymmenten merkittävin markkinoiden uusjako, jossa Suomen on haettava mahdollisimman leveää siivua maailmalta.

On yhteinen etumme, että digitaalisen murrosvaiheen mahdollisuuksiin tartutaan, kannustaa OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio:
”Koronapandemia osoitti, miten hyvin digitalisaatio auttaa varmistamaan palvelujen saatavuuden helposti ja turvallisesti myös poikkeustilanteessa. Nyt on aika kiihdyttää Suomen digiloikkaa kaikkien yritysten ja koko yhteiskunnan yhteistyöllä.”

Digitaalisuus, ilmastoratkaisut ja vastuullisuus ovat tiiviissä linkissä toisiinsa, muistuttaa Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker:
”Vaihtoehtoisille ratkaisuille ei ole pelkästään tilaa, vaan niille kaikille on suunnaton tarve. Nesteellä digitalisaatio on avainasemassa, kun kehitämme esimerkiksi tuotannon energiatehokkuutta ja uusiutuvien tuotteidemme toimitusketjuja raaka-aineista aina asiakkaalle asti”.

Parhaat innovaatiot syntyvät usein paineessa, arvioi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner:
”Digikehitykseen panostaminen on keskeinen keino parantaa Suomen kansallista kilpailukykyä. Tämä koskee myös palvelualoja. Vaikka ihmisten väliset kohtaamiset ovat tärkeitä, tarvitaan niiden taakse paljon innovatiivista teknologiaa”.

Budjettiriihi avainasemassa – rahoitusta tekoälyyn, digiin ja Business Finlandille

Yritykset tekevät osansa, mutta vastaava panostustarve koskee Suomen valtiota, muistuttaa EK:n johtaja Taina Susiluoto:
”Talouskasvun siemenet on kylvettävä nyt. Syksyn budjettiriihestä tarvitaan tuhdit panostukset innovaatiotoimintaan. Business Finlandin veturiyritysohjelmaan tarvitaan 100 miljoonan euron rahoitus. Tekoäly 4.0 -ohjelmaa on rahoitettava 40 miljoonalla ja digiloikkaohjelmaa 20 miljoonalla eurolla siten, että niissä huomioidaan teollisuuden ohella myös kauppa-, finanssi- ja palvelualat”.

Yhtä tärkeää on, että Suomelle kohdistuva EU:n elvytysrahoitus kanavoidaan digitalisaatioon ja vihreään uudistumiseen, Susiluoto korostaa.

Tutustu Digital Game Changers -hankkeen tuloksiin tarkemmin suomeksi ja englanniksi.

Hankkeen tulosten esittely PowerPoint-muodossa (englanti).

Tämän tiedotteen käännös englanniksi.