EK kannattaa merenkulun kansainvälistä päästövähennysjärjestelmää
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on paraikaa koolla Lontoossa ja äänestää 16.–17.10. meriliikenteen kansainvälisestä päästövähennysjärjestelmästä (Net Zero Framework, NZF). Myönteinen äänestystulos olisi merkittävä askel kohti EK:n ajamaa tavoitetta siitä, että meriliikenteen ilmastotoimia toteutettaisiin globaalilla tasolla, kunnianhimoisesti ja konkreettisella toimeenpanolla.
Net Zero Framework -järjestelmä tarkoittaisi yhteisen polttoainestandardin käyttöönottoa laivaliikenteelle siten, että päästöjen vähentämiselle asetetaan asteittain kiristyvä tavoitetaso ja tavoitetason ylittyessä alukselle kohdistuu maksu.
Huhtikuussa IMO:ssa saatiin asiasta jo alustava sopu, jolloin puolet maista kannatti Net Zero Frameworkia. Nyt lopullisessa äänestyksessä tarvitaan kuitenkin 2/3 määräenemmistö.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK toivoo Net Zero Framework -järjestelmälle hyväksyntää, toteaa johtava asiantuntija Tiina Haapasalo:
”Myönteinen äänestystulos IMO:ssa olisi todella merkittävä askel ilmastopolitiikassa. Silloin olisi saatu sopu ensimmäisen aidosti globaalin tasaveroisen päästövähennysjärjestelmän käyttöönotosta. Ja ensimmäisenä toimialana maailmassa tähän yltäisi siis meriliikenne.”
EK on Haapasalon mukaan vuosien ajan korostanut sitä, että meriliikenteen päästötoimista ja -tavoitteista tulee sopia ensisijaisesti IMO:ssa:
”Samalla on varmistettava, ettei kansainväliseen kauppaan ja merilogistiikkaan synny IMO:n kanssa päällekkäisiä ohjausmekanismeja ja kustannuksia EU:n alueelle.”
Meriliikenteen päästövähennykset ovat logistiikka-alalle tärkeä ja välttämätön investointi. Myönteistä kehitystä olisi mahdollista vauhdittaa siten, että Suomen valtiolle kotiutettavia päästökauppatuloja ohjattaisiin vihreään siirtymään. Meriliikenteen päästökaupasta näitä varoja tulee Suomeen vuosittain 100 miljoonan euron arvosta, EK muistuttaa.