EK pettyi neuvottelujen päättymiseen

21.03.2013

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on pettynyt, että sopua työllisyyttä ja kasvua parantavasta työmarkkinaratkaisusta ei löytynyt.

EK piti neuvotteluissa työpaikkojen säilymistä tärkeämpänä kuin yleisiä palkankorotuksia. EK:n tavoitteena oli keskitetty ratkaisu, jolla olisi pystytty ylläpitämään kansalaisten ostovoimaa sekä lisäämään työpaikkoja Suomessa ja sitä kautta turvaamaan myös hyvinvointipalvelujen rahoitusta.

EK haki loppuun saakka monia erilaisia ratkaisumalleja tilanteen laukaisemiseksi, mutta ne eivät valitettavasti saaneet vastakaikua.

Koska palkansaajajärjestöt päättivät katkaista neuvottelut keskiviikkoiltana, edessä on liittokierros tulevana syksynä. EK toivoo, että palkansaajat asettavat tuolloin työpaikat etusijalle palkankorotusten sijaan. Liittokierroksesta ei saa tulla kilpajuoksua palkankorotusten suuruudesta, vaan järjestöjen on kannettava vastuunsa koko ajan vaikeammaksi muuttuvassa taloudellisessa tilanteessa.

–Viimeaikaiset talousennusteet ovat muuttuneet yhä synkemmiksi, ja työpaikkojen säilyttäminen on entistä vaikeampaa, sanoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

–Työllisyyttä ja ostovoimaa tukeva maltillinen työmarkkinaratkaisu olisi antanut maan hallitukselle vakaammat olosuhteet tehdä päätöksiä tässä vaikeassa tilanteessa.

EK toivoo, että maan hallitus tekee torstain neuvotteluissaan määrätietoisia toimia talouskasvun vauhdittamiseksi, vaikka palkansaajajärjestöiltä ei löytynytkään valmiutta kasvua ja työllisyyttä tukevaan työmarkkinaratkaisuun.

–Tässä tilanteessa olisi tärkeää löytää keinoja yritysten investointien kasvattamiseen ja sitä kautta uusien työpaikkojen syntymiseen, muistuttaa Jyri Häkämies.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, puh. 09 4202 2400