Elinkeinoelämän luottamus jatkaa ripeää palautumistaan

28.06.2021

”Suomessa yritysten luottamus jatkaa nousuaan kaikilla päätoimialoilla. Rajoitusten purku on auttanut palvelualaa ja etenkin matkailu- ja ravintola-alan tilannetta. Myös vähittäiskaupassa luottamus jatkaa ripeää nousuaan. Vastaavasti globaalin teollisuuden veto supistaa Suomessakin teollisuuden valmistuotevarastoja”, sanoo EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit 2021 kesäkuu

Päivitetty

Teollisuusyritysten luottamus nousi kesäkuussa kuusi pistettä edelliskuukaudesta. Uusin lukema oli +20, kun saldoluku oli toukokuussa +14. Luottamusindikaattori on pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus parantui kesäkuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -9 pistettä, joka on neljä pistettä enemmän kuin edelliskuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -7, joten luottamus pysyi yhä keskiarvon alapuolella.

Palveluyritysten luottamusindikaattori nousi kesäkuussa viime kuun tasolta. Saldolukema oli +14 pistettä, joka on neljä pistettä enemmän kuin toukokuun tarkistettu lukema. Luottamus on nyt hieman yli pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus jatkoi nousuaan kesäkuussa. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli +22, joka on kahdeksan pistettä enemmän kuin toukokuun tarkistettu lukema. Luottamusindikaattori on pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla, joka on -1.

”Viime kesänäkin talous pyöri kotimaisen kulutuksen voimin verraten hyvin ja tänä kesänä rokotuksetkin ovat apuna. Vauhtisokeus ei saisi kuitenkaan iskeä, sillä talouden suorituskyky ei ole oleellisesti parantunut”, Pakarinen muistuttaa.