Elinkeinoelämän luottamus laski hieman

25.02.2021

”Suomessa yritysten luottamus otti odotetustikin hieman takapakkia helmikuussa. Tulevat viikot ovat varmasti vaikeita koronan kiihtymisen takia, mutta sitä tärkeämpää on pyrkiä katsomaan pidemmälle yli kriisin. Rokotustahdissa onnistuminen on parasta lääkettä myös talouteen”, sanoo EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit 2021 helmikuu

Päivitetty

Kausitasoitettu saldoluku

Lähde: Elinkeinoelämän keskusliitto

Teollisuusyritysten luottamus laski helmikuussa kolme pistettä edelliskuukaudesta. Helmikuun lukema oli -3, kun saldoluku oli tammikuussa 0. Luottamusindikaattori on yhä lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus heikkeni helmikuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -23 pistettä, joka on neljä pistettä vähemmän kuin edelliskuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -7, joten luottamus pysyi selvästi keskiarvon alapuolella.

Palveluyritysten luottamusindikaattori pysyi helmikuussa viime kuun tasolla. Saldolukema on -4 pistettä, joka on yhä selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +12.

Vähittäiskaupan luottamus laski helmikuussa. Luottamusindikaattorin uusin lukema on -1, joka on kaksi pistettä vähemmän kuin tammikuun lukema. Luottamusindikaattori on taas pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella, joka on -1.

”Toimialojen ja yritysten välillä erot ovat yhä suuria, mutta kevään edetessä ja taudin helpottaessa palautuminen voi olla ripeääkin. Rakentamisessa luottamus jatkoi rapautumistaan, vaikka asuntokauppa käy ennätystahtia. Teollisuudessa ja vähittäiskaupassa otettiin muutama taka-askel, mutta onneksi palvelualoilla luottamus piti pintansa edelliskuun tasolla”, Pakarinen jatkaa.