Elinkeinoelämän luottamus nousussa

28.12.2020

”Suomen talous alkaa siirtyä linjaan maailmantalouden kanssa. Korona heikentää palvelualoja, mutta teollisuus palautuu. Onneksi Suomen teollisuuden luottamus näyttää nyt saavan vihdoin kiinni globaalista vedosta. Muilla päätoimialoilla luottamuksen nousu on vielä selvästi varovaisempaa”, sanoo EK:n johtava ekonomisti Sami Pakarinen.

Teollisuusyritysten luottamus nousi joulukuussa kahdeksan pistettä edelliskuukaudesta. Joulukuun lukema oli -5, kun tarkistettu saldoluku oli marraskuussa -13. Luottamusindikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +1.

Rakennusyritysten luottamus pysyi joulukuussa lähes paikallaan. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -15 pistettä, joka on pisteen verran enemmän kuin edelliskuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6, joten luottamus pysyi selvästi keskiarvon alapuolella.

Palveluyritysten luottamusindikaattori pysyi yhä vaisuna joulukuussa. Sen uusin lukema on -11 pistettä, joka on kaksi pistettä parempi lukema kuin marraskuun tarkistettu saldoluku. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +12.

Vähittäiskaupan luottamus koheni hieman joulukuussa. Luottamusindikaattorin uusin lukema on -1, joka on kaksi pistettä enemmän kuin marraskuun lukema. Luottamusindikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on myös -1.

”Koronapandemian takia alkuvuosi on varmasti taloudellekin vaikea ja toimiala- ja yrityskohtaiset erot jatkuvat suurina. Mutta mitä pidemmälle kevät etenee, sitä enemmän rokotteesta on apua. Katse kannattaakin nostaa myös jo koronakriisin jälkeiseen aikaan ja tehdä kaikki voitava, jotta Suomen talous on vahvempi ja valmiimpi vastaanottamaan seuraavia kriisejä,” Pakarinen toteaa.