Elinkeinoelämän luottamus pysyi ennallaan helmikuussa

27.02.2023

”Yritykset ovat tuoreiden luottamuslukemien näkökulmasta odottavalla kannalla. Luottamus on pysytellyt ennallaan viimeiset kolme kuukautta. Harvoin kannattaa painottaa yksittäisiä havaintoja, mutta talouden suhdanteen kannalta seuraavat pari havaintoa ovat monella tapaa ratkaisevia. Vahvistuvatko positiiviset signaalit taloudesta ja lisäävät luottamusta vai lähteekö luottamus uudelleen laskuun?”, EK:n johtaja Sami Pakarinen sanoo.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit helmikuussa 2023

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

Teollisuusyritysten luottamus laski helmikuussa. Saldolukema oli -6, kun edelliskuun tarkistettu lukema oli -3. Luottamusindikaattori on alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus kohentui hieman helmikuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -21 pistettä, kun tammikuussa pisteluku oli -24. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6.

Palveluyritysten luottamusindikaattori kohosi helmikuussa. Saldolukema oli +2 pistettä, joka on kaksi pistettä enemmän kuin tammikuussa. Luottamus on yhä alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus nousi lievästi helmikuussa. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli -12, kun saldoluku oli tammikuussa -13. Luottamusindikaattori on selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on -1.

”Euroalueen ja Suomen taloudet ovat pärjänneet olosuhteisiin nähden hyvin pienin vaurioin tähän asti. Selvää kuitenkin on, että kasvuvauhti ei voi merkittävästi kiihtyä tulevinakaan kuukausina, koska keskuspankki kiristää rahapolitiikkaansa suitsiakseen inflaatiota. Lähikuukaudet olemme suo siellä, vetelä täällä -tilanteessa, mutta eteenpäin mennään”, Pakarinen toteaa.