Metsäteollisuuteen neuvottelutulos kilpailukykysopimuksen soveltamisesta – kolme pekkaspäivää pois ja kriisilauseke käyttöön

16.05.2016

Metsäalalla on päästy ensimmäisenä sopuun alan työehtoja koskevista kilpailukykysopimuksen soveltamisneuvotteluista. Saavutetun neuvottelutuloksen piirissä on noin 3 500 työntekijää.

Työajan pidennys toteutetaan poistamalla kolme kokonaista pekkaspäivää. Myös kriisilauseke otetaan käyttöön. Työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen kertoo Metsäteollisuus ry:n tiedotteessa, että kriisilausekkeen mukaan taloudellisista etuuksista voidaan poiketa paikallisesti sopien.

Metsäteollisuus ry korostaa, että se pitää kuljetusketjun sitoutumista ratkaisuun välttämättömänä ja korostaa keskusjärjestöjen vastuuta kilpailukykysopimuksen kattavuuden varmistamisessa. Metsäteollisuuden tuotteista 90 prosenttia menee vientiin, joten kuljetusketjun työrauha on ensiarvoisen tärkeää.

Saavutetun sopimuksen sopijaosapuolina ovat Metsäteollisuus ry, Maaseudun työnantajaliitto ry, Yksityismetsätalouden työnantajat ry, Metsähallitus ja Puuliitto ry. Metsäteollisuus ry tarkastelee kaikkia oman toimialansa neuvottelutuloksia sekä kilpailukykysopimuksen kattavuutta toukokuun lopussa.

Katso Metsäteollisuus ry:n koko tiedote tästä.