Porvarihallitus nähdään parhaimpana hallituspohjana

30.11.2022

EK:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan seuraavaksi hallituspohjaksi suurimman kannatuksen kerää porvarihallitus. Kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan johdolla koottava porvarihallitus saa mittauksessa 28 prosentin kannatuksen. Nykyinen punavihreä hallituspohja (21%) sekä kokoomuksen ja SDP:n johdolla koottava sinipunahallitus (20%) saavat keskenään lähes yhtä suuren kannatuksen.

Vähemmistöhallitusta kannatti vain kaksi prosenttia vastaajista. Tuhannen hengen otoksen virhemarginaali on 3 prosenttiyksikköä. Kysely tehtiin 25.- 29.11.

– Vaalien loppusuoralle mennään melko tasaisessa tilanteessa. On hyvä, että puolueet tuovat tarkasti esille omat vaaliteemansa ja laskelmansa, jolloin kansalaisten on helpompi arvioida myös eri hallituspohjien vaikutusta omaan elämäänsä, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toteaa.

Työn verotuksen alentaminen saa vankan kannatuksen

Taloustutkimuksen kyselyn vastaajista peräti 65 prosenttia kannattaa työn verotuksen keventämistä. Kaksikolmasosaa vastaajista näkee myös, että lisäansioista pitäisi jäädä enemmän kuin puolet käteen. Tulojen lisäksi verotusta pitäisi keventää energia-, arvonlisä- ja ajoneuvoveron osalta. Verotuksen kiristämiskohteissa nousevat esiin vain haittaverot eli tupakka- ja alkoholiverotus.

– Suomalaiset haluavat parantaa kannusteita työntekoon, jotta ansaitusta eurosta jää nykyistä enemmän itselle käyttöön. Samalla parannetaan työllisyyttä, koska kulutuksen kasvaessa myös työpaikat lisääntyvät, EK:n Häkämies sanoo.

Yli puolet suomalaisista näkee Suomen menevän huonompaan suuntaan. Vielä pessimistisempiä ollaan maailman kehityksen suhteen, jonka arvioi kehittyvän parempaan suuntaan vain 7 prosenttia vastaajista. Merkittävästi vaikeutunut toimintaympäristö ei kuitenkaan näy kotitalouksien oman kehityksen arvioinneissa. 38 prosenttia näkee oman tilanteen menevän parempaan suuntaan ja vain 22 prosenttia kehittyvän huonompaan.

– Synkät arviot Suomen tulevaisuudesta verrattuna kotitalouksien omaan kehitykseen kielivät pettymyksestä poliittiseen päätöksentekoon. Muutosta on ilmassa ja tähän päättäjienkin on viimeistään ensi keväänä vastattava.

Suomalaisten huolissa korostuvat energian hinta, terveyspalveluiden saatavuus sekä julkinen velkaantuminen.

Tutkimus: Hallituspohjagallup