Sähköliiton tukitaistelutoimet ovat kohtuuttomia

01.11.2017

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala arvostelee Sähköliiton tänään alkaneita työtaistelutoimia kohtuuttomiksi. Työtaistelutoimenpiteet kohdistuvat teknologiayritysten lisäksi tukitaistelutoimina laajasti palvelualoille, energia-alalle sekä metsäteollisuuteen.

Sähköliiton tukitaistelutoimista aiheutuu mittavat vahingot asiakkaille, yrityksille ja niiden alihankkijoille aloilla, joilla ei ole tekemistä työehtosopimusriidan kanssa. Lakot koskettavat 500 yritystä.

– Jälleen kerran alle tuhatta työntekijää koskeva kiista aiheuttaa huomattavaa vahinkoa ulkopuolisille tahoille ja se vaikuttaa yli 15 000 työntekijään eri aloilla. Työrauhalainsäädäntömme on vanhentunut ja siihen tarvittaisiin muutosta paremman työrauhan turvaamiseksi. On kestämätöntä, että ay-liitto voi tukea omaa sopimusriitaansa kohdistamalla kohtuuttomia tukilakkoja aloille, joilla sillä on työehtosopimus ja sitä kautta työrauhavelvoite, Oksala toteaa.

Tukitaistelutoimista aiheutuu vakavaa haittaa myös kotitalouksien valon, ilman ja lämmön saannille, jos sähköverkkojen vikoja ei saada työtaistelutoimenpiteistä johtuen korjattua.

Työtaistelussa on kyse noin tuhannen teknologiateollisuus alan yrityksissä työskentelevän sähkömiehen sisällyttämisestä Sähköliiton oman työehtosopimuksen sijasta Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton välisen ns. metallin työehtosopimukseen. Sähkömiesten työehtosopimuksen määräykset on sisällytetty 30.10.2017 alkaen osaksi Teollisuusliiton työehtosopimusta, eikä työehtosopimusmuutos heikennä sähkömiesten työehtoja.