Suhdannebarometri: Yritysten suhdannearviot pysyneet synkkinä

29.04.2024

EK:n huhtikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten arviot suhdannetilanteesta ovat pysyneet kriisiaikojen tasolla. Yritysten suhdanneodotukset ovat kohonneet hieman viime tammikuun tiedustelusta, mutta ovat yhä selvästi mollivoittoiset. Talouden laskusuhdanne koettelee erityisesti rakentamista sekä teollisuutta. Palvelualat ovat puolestaan kannatelleet yhä Suomen taloutta ja etenkin työllisyyttä viime kuukausien aikana.

”Pitkittynyt heikentyvä suhdanne on iskenyt loven yritysten kannattavuuteen. Yritysten toimintaan vaikuttivat myös ay-liikkeen järjestämät laajat lakot, jotka nousivat esiin kysyttäessä kasvun esteitä. Lakoista koitui haittaa etenkin teollisuudessa. Kannattavuuskehitykseen ei ole vastaajayritysten perusteella odotettavissa helpotusta lähikuukausinakaan, joten vaikeat ajat jatkuvat ainakin juhannukseen asti”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Tuotanto- ja myynti ovat vähentyneet viime kuukausien aikana. Yritykset odottavat vähenemisen jatkuvan myös seuraavan kolmen kuukauden aikana. Teollisuudessa ja palveluissa on odotuksissa, että tuotanto kääntyisi kasvuun puolen vuoden kuluttua. Tuotannon vähentyminen heijastuu jo selvästi yksityisen sektorin työllisyyteen. Yritysten arviot henkilöstömäärien kehityksestä jatkuvat alavireisinä myös tulevina kuukausina.

”Työllisyys on heikentynyt jo useamman kuukauden ajan. Kun tiedetään, että työllisyys reagoi vasta viiveellä tuotantoon, menee käänne parempaan työllisyydessä ensi vuoden puolelle”, Pakarinen jatkaa.

Suurin este kasvulle on yhä riittämätön kysyntä. Puolet vastaajayrityksistä raportoi kasvun esteeksi kysynnän riittämättömyyden. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuusongelmat ovat laskusuhdanteen myötä jatkaneet helpottumistaan.

”Yritysten vastausten perusteella talouden tilanne kehittyy vielä heikommaksi ennen kuin se kääntyy paremmaksi. Eväitä loppuvuonna käynnistyvälle kasvulle on, mutta paljon on laskettu myös yhden kortin eli korkojen laskun varaan”, Pakarinen ennustaa.

Suhdannebarometri, huhtikuu 2024