Toimitusjohtaja Mikko Pukkinen: Rikkidirektiivi on Suomelle täysin mahdoton

23.05.2012

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtajan Mikko Pukkisen mukaan suomalaiset vientiyritykset joutuvat mahdottomaan tilanteeseen, kun Itämeren laivaliikenteessä joudutaan vuoden 2015 alusta lähtien noudattamaan Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n ja Euroopan unionin sopimia laivaliikenteen rikkivaatimuksia.

– Tilanne on Suomelle täysin kohtuuton. Merikuljetuksista joudutaan maksamaan yli puoli miljardia ja pahimmillaan toista miljardia euroa nykyistä enemmän joka vuosi. Tämä on kohtalokas isku Suomen vientiyrityksille, Pukkinen tähdentää.

– Säädökset asettavat myös EU-maat eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden, sillä tiukat rikivaatimukset koskevat vain pohjoisia merialueita. Tämä lyö korville unionin perusperiaatteita.

Pukkisen mukaan nyt on tehtävä kaikki voitava, jotta voitaisiin helpottaa vientiyritysten tilannetta. Ei pidä luulla, että ongelma ratkeaa uusilla teknisillä ratkaisuilla. Säädösten aikataulu on tähän aivan liian tiukka.