Hallitus käynnistää raideyhtiöneuvottelut – pelissä on myös EU-rahoitus
EK kannustaa valtiota ja kuntia etenemään neuvotteluissa rivakasti, jotta Suomi voi maksimoida ratojen EU-rahoituksen vuonna 2021 alkavalla budjettikaudella.
Hallitus käynnistää neuvottelut kuntien kanssa Turun tunnin junan ja Suomi-radan hankeyhtiöiden osakassopimuksista. Valtio on valmis rahoittamaan noin puolet molempien yhteyksien suunnittelukustannuksista. Seuraavaksi on sitten kuntien vuoro päättää ratoihin sijoittamisesta. Hankeyhtiöt muodostetaan, jos kunnat tai muut kiinnostuneet tahot saavat kokoon toisen puolikkaan suunnittelukustannuksista.
Varsinainen rakentamispäätös voitaisiin tässä vaiheessa tehdä Espoon kaupunkiradasta, mutta sen käsittely siirtyy osaksi maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusta pääkaupunkiseudulla.
Kuntien vuoro nopeuttaa junia
Budjettiriihessä on tarkoitus ratkaista muita pienempiä nykyisten ratojen parantamisinvestointeja.
EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo pitää ministeri Sanna Marinin päänavausta positiivisena:
”Hienoa, että neuvottelut hankeyhtiöistä jatkuvat uuden hallituksen johdolla. Kannustamme valtiota ja kuntia etenemään neuvotteluissa rivakasti, jotta radoille voidaan maksimoida EU-rahoitus vuonna 2021 alkavalla EU:n budjettikaudella.”
”Raideyhteydet ovat tulevaisuusinvestointeja, joita rakennetaan vuosikymmeniä ja käytetään vuosisatoja. Näistä hyötyvät kansalaiset, yritykset ja kasvavat kaupunkiseudut, kun liikenne voi kasvaa kestävästi.”