Helsingin muotiviikko muistutti brändäyksen tärkeydestä

27.05.2016

Suomalainen muoti kiinnostaa maailmalla, mikä kannustaa alan yrityksiä vientiin ja kansainvälistymiseen. Vientimarkkinoilla jos missä kysytään vahvaa brändiä ja taitoa suojata luovan työn kautta syntynyttä aineetonta omaisuutta.

Suomalainen muoti on paistatellut koko viikon kansainvälisen huomion kohteena, kun Helsingissä järjestettiin useita näyttäviä muotitapahtumia: Helsinki New, Pre Helsinki sekä Match Made in HEL. Kymmeniä ulkomaista muotitoimittajaa kävi tutustumassa suomalaiseen muotiin.

Viikon tavoitteena on piristää alan kansainvälistymisponnisteluja ja avittaa muotia vientiin. Suomalainen omintakeinen suunnittelu ja design herättävät tällä hetkellä runsaasti kiinnostusta maailmalla – erityisesti Aasiassa – ja nuoret vaatesuunnittelijamme ovat menestyneet hienosti kansainvälisissä kilpailuissa.

Hyväkään tuote ei myy itse itseään

Yhdeksi puheenaiheeksi muotiviikon aikana nousi jälleen kerran suomalaisten vaatimattomuus brändien rakentamisessa ja panostamisessa markkinointiin.

– Suomessa innovoidaan ja tuotetaan laadukkaita tuotteita ja palveluja. Ajattelemme helposti, että se riittää ja hyvä tuote myy itse itsensä, EK:n IPR-asiantuntija Riikka Tähtivuori sanoo.

– Näin ei kuitenkaan ole, vaan jos mielii menestyä kansainvälisillä markkinoilla, on rakennettava vahva brändi ja markkinoitava sitä voimakkaasti.

Riikka Tähtivuori muistuttaa, että on tärkeää osata suojata innovatiivisuuden ja luovan työn kautta syntynyt aineeton omaisuus aineettomilla oikeuksilla eli IPR-oikeuksilla ennen kuin tuotteet viedään markkinoille.

Muotiteollisuudessa keskeisinä suojaamisen muotoina tulevat kysymykseen esimerkiksi tavaramerkit, mallisuoja ja tekijänoikeudet.

– IPR antaa yritykselle mahdollisuuden välttää omien tuotteiden kopiointia ja muuta oikeudetonta hyödyntämistä. Se auttaa myös saamaan aineettomalle investoinnille kilpailuetua ja tuottoa.

– Kannattaa myös muistaa, että jokainen hyvin brändätty suomalainen tuote vie maailmalla eteenpäin myönteistä Suomi-kuvaa, Riikka Tähtivuori sanoo.